Σαμαράκια και νομιμότητα


Γράφει ο Γιώργος Μουτεβελής
Τοπογράφος – Μηχανικός

Επειδή, κατά την προεκλογική ιδίως περίοδο, παρατηρήθηκε έξαρση κατασκευής σαμαριών στα οδοστρώματα από μερίδα Δημάρχων, πρέπει να υπογραμμισθούν τα ακόλουθα σχετικά με τη νομιμότητά τους.
Α. Ο ΚΑΝΟΝΑΣ
Η κατασκευή "σαμαριών" στα οδοστρώματα κατά κανόνα απαγορεύεται, διότι κυρίως παρεμποδίζεται η εύρυθμη κυκλοφορία και υπονομεύεται η οδική ασφάλεια, ιδίως σε σχέση με τα δίκυκλα.
Β. Η ΕΞΑΙΡΕΣΗ
Κατ' εξαίρεση η κατασκευή "σαμαριών" επιτρέπεται αν πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος. Συγκεκριμένα: 1. Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. (άρθρο 52, παράγραφος 5α) "Σαμαράκια" είναι δυνατόν να κατασκευάζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μόνον σε δρόμους δευτερεύουσας κυκλοφοριακής σημασίας στους οποίους, επί πλέον, συντρέχουν ειδικοί λόγοι μείωσης της ταχύτητας ή περιορισμού της κυκλοφορίας και εφ' όσον δεν διέρχονται λεωφορεία. β) Εξουσιοδοτείται ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ να ρυθμίσει τα σχετικά ζητήματα με υπουργική απόφαση. 2. Σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση (ΥΠΕΧΩΔΕ/ΔΜΕΟ/ε/ΟΙΚ/690 2-11-92) τα "σαμαράκια" είναι δυνατόν να κατασκευάζονται με τις εξής προϋποθέσεις που θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά: α) Σε δρόμους αποκλειστικά τοπικής και όχι διαμπερούς κυκλοφορίας. β) Θα πρέπει να έχουν αποκλεισθεί βάσει μελέτης οδικής ασφάλειας όλοι οι άλλοι τρόποι ανάσχεσης της ταχύτητας (π.χ. στενώσεις οδοστρώματος, οδόστρωμα τραχείας επιφάνειας, καθοδήγηση διαμπερών δρομολογίων από άλλους δρόμους, σταθμεύσεις, παρεμβάσεις δενδροφύτευσης κ.λ.π.). γ) Η σκοπιμότητα δημιουργίας "σαμαριών" θα πρέπει να κριθεί από την αρμόδια υπηρεσία με τήρηση οπωσδήποτε των εξής προϋποθέσεων:- να πρόκειται για οδό αποκλειστικά τοπικής κυκλοφορίας- να μην διέρχονται από εκεί οχήματα άμεσης ανάγκης (πυροβεστικά, νοσοκομειακά κ.τ.λ.) - να υπάρχει στη συγκεκριμένη οδό κυκλοφορία οχημάτων μικρότερη από 30 οχήματα την ώρα- να μπορεί να εφαρμοστεί το όριο ταχύτητας 30χλμ/ώρα χωρίς να δημιουργείται κυκλοφοριακό πρόβλημα. δ) Το μήκος της οδού θα πρέπει να υπερβαίνει τα 100 μέτρα.ε) Η κλίση της οδού θα πρέπει να είναι μικρότερη του 4%. στ) Τα "σαμαράκια" θα πρέπει να απέχουν 40 - 100 μέτρα μεταξύ τους, να βρίσκονται τουλάχιστον 20 μέτρα από αρχή καμπύλης, να απέχουν τουλάχιστον 20 μέτρα από διασταύρωση με δρόμο ίδιας κατηγορίας ή 25 μέτρα από διασταύρωση με σημαντικότερο δρόμο. ζ) Να ανταποκρίνονται στις διαστάσεις και τεχνικές προδιαγραφές που θέτει ο νόμος.Γ. ΚΥΡΩΣΕΙΣ
Αν όλες οι κάποιες (έστω και μια) από τις ως άνω προϋποθέσεις δεν πληρούνται, τα "σαμαράκια" είναι παράνομα και η κατασκευή και η διατήρησή τους αποτελεί αξιόποινη πράξη, που εκτός των άλλων προβλέπεται και τιμωρείται βάσει του άρθρου 273 του Ποινικού Κώδικα (κατ' άλλη άποψη βάσει του άρθρου 290). Η αξιόποινη πράξη διώκεται και αυτεπαγγέλτως, με συνέπεια να ανακύπτουν σχετικές υποχρεώσεις για τα αστυνομικά όργανα να ενεργήσουν προς τούτο.
Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών
Εθνική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας
Ανθίμου Γαζή 4 – Αθήνα
Προς: τον Δήμο..................................Δ/νση Τεχνικών ΥπηρεσιώνΑθήνα ....... / ....... / 2002 Αρ. Πρωτ.:.................................Ε Ν Η Μ Ε Ρ Ω Τ Ι Κ Ο Σ Η Μ Ε Ι Ω Μ ΑΘέμα : Εγκάρσιοι μειωτήρες ταχύτητας («σαμαράκια») Σχετ: 1. Ν. 2696/99 (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας) Σχετ: 2. Υπ. Απόφαση ΥΠΕΧΟΔΕ/ΔΜΕΟ/ε/οικ/690/.2.11.92Κύριοι,Αφορμή της παρούσας επιστολής της Επιτροπής μας, είναι η συνεχώς αυξανόμενη και άναρχη τοποθέτηση «σαμαρακιών» (στις περισσότερες περιπτώσεις, μάλιστα, και εκτός κατασκευαστικών προδιαγραφών) σε οδούς του δικτύου του Δήμου σας, στις οποίες τούτο ρητά απαγορεύεται από την ισχύουσα νομοθεσία (Κ.Ο.Κ. και Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ). Τούτο, πέραν της τυπικής πλευράς του θέματος, δηλαδή της μη συμμόρφωσης του Δήμου σας προς την ισχύουσα εθνική Νομοθεσία, δημιουργεί και ουσιαστικό πρόβλημα κινδύνου αλλά και φθοράς των οχημάτων, στους διερχόμενους, από τις θέσεις αυτές, αυτοκινητιστών, και κυρίως, δικυκλιστών.Κατόπιν τούτου επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε ότι σύμφωνα με τα ανωτέρω σχετικά, n τοποθέτηση «σαμαρακιών». εν γένει, απαγορεύεται. Επιτρέπεται κατ' εξαίρεση και μόνο εφόσον πληρούνται σωρευτικά όλες οι προϋποθέσεις που τίθενται από την ισχύουσα νομοθεσία, δηλαδή:Α. Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. (άρθρο 52 § 5),1 «Σαμαράκια είναι δυνατόν να κατασκευάζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μόνο δε δρόμους δευτερεύουσας κυκλοφοριακής σημασίας στους οποίους, επί πλέον, συντρέχουν ειδικοί λόγοι μείωσης της ταχύτητας ή περιορισμού της κυκλοφορίας και εφ' όσον δεν διέρχονται μέσα μαζικής μεταφοράς.2. Εξουσιοδοτείται ο Υπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ να ρυθμίσει τα σχετικά ζητήματα με Υ.Α.Β. Σύμφωνα με την σχετική Υπουργική Απόφαση (ΥΠΕΧΩΔΕ/ΔΜΕΟ/ε/οικ/690/.2.11.92) τα «σαμαράκια» είναι δυνατόν να κατασκευάζονται με τις εξής προϋποθέσεις που θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά:1, Σε δρόμους αποκλειστικά τοπικής και όχι διαμπερούς κυκλοφορίας.2. Θα πρέπει να έχουν αποκλεισθεί βάσει μελέτης οδικής ασφάλειας όλοι οι άλλοι τρόποι ανάσχεσης της ταχύτητας (π.χ. στενώσεις οδοστρώματος, οδόστρωμα τραχείας επιφάνειας, καθοδήγηση διαμπερών δρομολογίων από άλλους δρόμους, σταθμεύσεις, παρεμβάσεις, δεντροφύτευσης κ.λ.π.) 3.Η σκοπιμότητα δημιουργίας «σαμαριών» θα πρέπει να κριθεί από την αρμόδια υπηρεσία με τήρηση οπωσδήποτε των εξής προϋποθέσεων: - να πρόκειται για οδό αποκλειστικά τοπικής κυκλοφορίας- να μην διέρχονται από εκεί οχήματα άμεσης ανάγκης(πυροσβεστικά, νοσοκομειακά κ.λ.π.)- να υπάρχει στην συγκεκριμένη οδό κυκλοφορία οχημάτωνμικρότερη από 30 οχήματα την ώρα- να μπορεί να εφαρμοσθεί το όριο ταχύτητας 30χλμ χωρίς ναδημιουργείται κυκλοφοριακό πρόβλημα. 4. To μήκος της οδού θα πρέπει να υπερβαίνει τα 100 μέτρα. Η κλίση της οδού θα πρέπει να είναι μικρότερη του 4%5. Τα «σαμαράκια» θα πρέπει να απέχουν 40 - 100 μέτρα μεταξύ τους, να βρίσκονται τουλάχιστον 20 μέτρα από αρχή καμπύλης, να απέχουν τουλάχιστον 20 μέτρα από την διασταύρωση με δρόμο ίδιας κατηγορίας ή$ 25 μέτρα από διασταύρωση με σημαντικότερο δρόμου. Να ανταποκρίνονται στις διαστάσεις και τεχνικές προδιαγραφές που θέτει ο νόμος. ΚΥΡΩΣΕΙΣ: Αν όλες ή κάποιες (έστω και μία) από τις ως άνω προϋποθέσεις δεν πληρούνται, τα «σαμαράκια» είναι παράνομα και η κατασκευή και διατήρηση τους αποτελεί αξιόποινη πράξη που εκτός των άλλων προβλέπεται και τιμωρείται βάσει του άρθρου 273 του Ποινικού Κώδικα (κατ1 'άλλη άποψη βάσει του άρθρου 290 Π.Κ.). Η αξιόποινη αυτή πράξη διώκεται και αυτεπαγγέλτως με συνέπεια να ανακύπτουν σχετικές υποχρεώσεις για τα Αστυνομικά όργανα να ενεργήσουν προς τούτο. Κατόπιν των ανωτέρω και δεδομένου ότι η εσφαλμένη, όπως σε πολλές περιπτώσεις του δικτύου του Δήμου σας, τοποθέτηση «σαμαρακιών» δημιουργεί μεγαλύτερους κινδύνους από αυτούς από τους οποίους, υποτίθεται, προφυλάσσει, σας καλούμε μα επανεξετάσετε άμεσα τόσο τις θέσεις όσο και την μορφή αυτών που έχετε ήδη τοποθετήσει.Σας επισημαίνουμε ότι, δεδομένου ότι δεχόμαστε ήδη σωρεία παραπόνων τόσο από ιδιώτες όσο και από φορείς σχετικά με το θέμα αυτό, τυχόν μη συμμόρφωση σας στην ισχύουσα Νομοθεσία, είναι πολύ πιθανόν να δημιουργήσει στον Δήμο σας στο άμεσο μέλλον σημαντικά προβλήματα, τόσο αστικής (διεκδικήσεις αποζημιώσεων για ζημιές σε οχήματα ή και σωματικές βλάβες εξαιτίας των παράνομων «σαμαρακιών») όσο και ποινικής φύσεως (διώξεις για πρόκληση σωματικών βλαβών εξ αμελείας). Είμαστε στη διάθεση σας για να σας παράσχουμε κάθε βοήθεια προς την κατεύθυνση της προσαρμογής των «σαμαρακιών» του Δήμου σας στα προβλεπόμενα από την ισχύουσα Νομοθεσία και να σας βοηθήσουμε να εξεύρετε λύσεις στο θέμα της οδικής ασφάλειας του δικτύου σας οι οποίες, όμως θα κινούνται μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:1 .-Δ/νση Τροχαίας (Δήμου που υπάγεται)2.- Γραφείο Υπουργού Μ.Ε.3.- Γραφείο Υφυπουργού Μ.Ε.4.- Γραφείο Γεν. Γραμματέα Μ.Ε.Ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Ο.Α.Α. Ρουσσόπουλος

ΑΣΤΟΧΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΑΝ ΦΑΝΑΡΙ ΕΠΙ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΠΕΝΤΕΛΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
ΕΠΙΤΕΙΝΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟ ΤΗΝ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ ΤΩΝ ΟΔΗΓΩΝ

Χωρίς κανέναν πραγματικό λόγο ή αναγκαιότητα, οι ιθύνοντες προέβησαν στην τοποθέτηση φαναριού επί της διασταύρωσης της Λεωφόρου Πεντέλης και της οδού Π. Μπακογιάννη.
Η ενέργεια αυτή, η οποία έλαβε χώρα εν μέσω έργων διαπλάτυνσης στη Λ. Πεντέλης, συνιστά μία άστοχη κυκλοφοριακή παρέμβαση, η οποία οδήγησε στην πρόκληση πολύ μεγάλων ουρών αυτοκινήτων και στην αδικαιολόγητη ταλαιπωρία των οδηγών των αυτοκινήτων και όσων κινούνται στη Λ. Πεντέλης και εκείνων που κινούνται στην Π. Μπακογιάννη.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της ταλαιπωρίας, αναφέρεται ότι οι ουρές αναμονής είναι όμοιες με αυτές της Σισμανογλείου.
Πρόσφατα είχε τοποθετηθεί φανάρι και επί των οδών Σισμανογλείου και Κυπρίων Αγωνιστών το οποίο μετά τις σφοδρότατες αντιδράσεις των οδηγών εξαφανίστηκε πριν αλέκτωρ λαλήσει... Είμαστε σίγουροι ότι την ίδια τύχη θα έχει και το φανάρι της Πεντέλης και Μπακογιάννη.
Σκεφτείτε τι έχει να γίνει μάλιστα μετά την επιστροφή των εορτών και στις ώρες αιχμής...

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο