Σεμινάριο Σινεμά και Ιστορία

16η Συνάντηση Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2022 7:00 μμ

Σεμινάριο Σινεμά και Ιστορία: Η Ελληνική Επανάσταση του 1821  (διαδικτυακά και ζωντανά)

Στην 16η συνάντηση του σεμιναρίου «Σινεμά και Ιστορία» που οργανώνει το Cine Δράση ολοκληρώνουμε τη συζήτηση για την Ελληνική Επανάσταση του 1821 παρακολουθώντας και σχολιάζοντας τις ταινίες  «Μπάιρον, Μπαλάντα για έναν Δαίμονα» του Νίκου Κούνδουρου  και «Μαύρο Λιβάδι » του Βαρδή Μαρινάκη

-Μπάιρον, Μπαλάντα για έναν Δαίμονα/Byron: Ballad for a Demon

Ελλάδα, Βιογραφική, Δραματική, 1992. Διάρκεια: 130΄. Σενάριο: Φώτης Κωνσταντινίδης, Νίκος Κούνδουρος. Σκηνοθεσία: Νίκος Κούνδουρος. Πρωταγωνιστούν: Μάνος Βακούσης, Βέρα Σοτνίκοβα, Βασίλης Λάγκος, Ιγκόρ Γιασούλοβιτς, Άκης Σακελλαρίου, Φάρκαντ Μακμούντοβ, Μανώλης Σορμαΐνης, Αλεξάντρ Κιρίλοβ, Θεοδόσης Ζαννής, Αντρέι Αστρακάντσεβ, Άρμεν Ντζιγκαρκάνιαν, Ηλίας Τσέχος, Sean James Sutton. Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος. Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιάννης Καβουκίδης. Κοστούμια: Διονύσης Φωτόπουλος

Σήμερα είναι γενικά αποδεκτό ότι ο Βυρων, υπήρξε μια από τις πλέον αμφιλεγόμενες προσωπικότητες, παιδί της αντιφατικής εποχής του, γνήσιος εκπρόσωπος του κινήματος του ρομαντισμού:  Ηδονιστής, μαχητικός, φιλάσθενος, μιλιταριστής, αναρχικός, φλογερός ποιητής, ευγενής, αλήτης και βεβαίως Φιλέλληνας.  Από την άλλη ο Κούνδουρος,  ήταν μια εντελώς ιδιότυπη περίπτωση του ελληνικού κινηματογράφου. Με εμμονή στο εικαστικό στοιχείο, έκανε σινεμά από το 1954 με τη «Μαγική Πόλη»  μέχρι το τέλος της ζωής του, δημιουργώντας μια τέχνη εντελώς προσωπική,  χωρίς αναφορές σε άλλες ταινίες ή σκηνοθετες. Το «Byron Μπαλάντα για έναν Δαίμονα»,  μπορεί να θεωρηθεί η 1η ταινία μιας άτυπης ιστορικής τριλογίας, η οποία περιλαμβάνει το «Μπορντέλο»(1985) και το «1922» (1978).  Το εικαστικό μέρος της ταινίας είναι συναρπαστικό. Γυρίστηκε στη Ρωσία και η φωτογραφική απεικόνιση από τον Νίκο Καβουκίδη είναι βυθισμένη σε μια μόνιμη συννεφιά και ομίχλη  χωρίς αχτίδα ελληνικού φωτός, λογική  που παραπέμπει στη βρετανική πατρίδα του ποιητή και κυρίως στα πολιτικά ομιχλώδη χρόνια της Επανάστασης. Τα κοστούμια από το Διονύση Φωτόπουλο είναι  αυθεντικά,  βγαλμένα, λες, από ιστορικό μουσείο. 

Πέρα από την τεχνική και εικαστική αρτιότητα η δύναμη της ταινίας,  βρίσκεται στην κινηματογράφησή της ως καθαρά υπαρξιακή ιστορία. Σε όλη τη διάρκεια της ο ήρωας αναρωτιέται ποιος είναι  και αγωνιά να δώσει  απαντήσεις. Κεντρικό ρολό σε αυτό το υπαρξιακό ταξίδι κατέχει το φάντασμα της αδελφής και ερωμένης του Βύρωνα, Αυγούστας, που στην ουσία αποτελεί  το alter ego του ποιητή. Είναι ένας δαίμονας που διαρκώς του προτείνει να αλλάξουν ρόλους. Είναι ο διάβολος που δείχνει στο Χριστό όλο τον κόσμο και του τον προσφέρει, αν τον προσκυνήσει. Και ο Χριστός -Μπάιρον προσκυνάει το διάβολο-Αυγούστα.  

Πρόκειται για τη σημαντικότερη ταινία του Νίκου Κουνδούρου και για μια απο τις κορυφαίες του ελληνικού κινηματογράφου. Ο Μάνος Βακούσης ερμηνεύει έναν Μπάιρον εύθραυστο και ταλαιπωρημένο από τις καταχρήσεις, ο οποίος φθάνει στο Μεσολόγγι, το 1824, γνωρίζοντας πως εκεί τον περιμένει το τέλος. Αναλαμβάνει την ηγεσία μιας στρατιωτικά άπειρης μονάδας, που απαρτίζεται από Έλληνες και ξένους αγρότες, ή περιθωριακούς της εποχής. Φλεγόμενος από τον πυρετό, έρχεται αντιμέτωπος με οράματα και φαντάσματα του παρόντος και του παρελθόντος. Στη δίνη της επανάστασης, γίνεται ένα με την καταστροφή και τη φρενήρη πορεία των πραγμάτων, καθώς οδηγείται προς τον θάνατό του.

Βραβεία-Διακρίσεις: Βραβείο Τεχνικής Αρτιότητας από την  ΕΤΕΚΤ. Ειδική Μνεία από τη  ΠΕΚΚ, Καλύτερης Ταινίας, Α΄ Αντρικού Ρόλου, Β΄ Γυναικείου Ρόλου, Φωτογραφίας, Μοντάζ, Ηχοληψίας, Σκηνογραφίας στο 33ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης  και στο ίδιο Φεστιβάλ στα Κρατικά Βραβεία του ΥΠΠΟ τα Βραβεία: Καλύτερης Ταινίας, Φωτογραφίας, Μοντάζ, Ηχοληψίας, Σκηνογραφίας , Ενδυματολογίας.

 -Μαύρο Λιβάδι/Black Field

Ελλάδα, Ιστορική, Δραματική, 2009. Διάρκεια:104’. Σενάριο-Σκηνοθεσία: Βαρδής Μαρινάκης. Πρωταγωνιστούν: Σοφία Γεωργοβασίλη, Χρήστος Πασσαλής, Δέσποινα Μπεμπεδέλη. Μουσική: Δημήτρης Μαραμής. Φωτογραφία: Marcus Waterloo. Μοντάζ: Γιάννης Χαλκιαδάκης. Ήχος: Πάνος Τζελέκης. Σκηνικά: Γιώργος Γεωργίου. Κοστούμια: Γιώργος Γεωργίου

Η Ανθή, μια έφηβη μοναχή, μεγαλώνει σε ένα γυναικείο μοναστήρι επί Τουρκοκρατίας, υπό την επίβλεψη της αυστηρής Ηγουμένης. Τη γαλήνη του μοναστηριού έρχεται να ταράξει ένας Γενίτσαρος, που καταφτάνει βαριά τραυματισμένος. Με τη συγκατάθεση της Ηγουμένης, η νοσοκόμα της μονής Πελαγία περιθάλπει τον τραυματία, εκπαιδεύοντας παράλληλα την Ανθή ως βοηθό της. Σύντομα, Ανθή και Πολεμιστής έρχονται κοντά. Ο Τούρκος διοικητής του Γενίτσαρου, τον αναζητά ως λιποτάκτη και η ηγουμένη αποφασίζει να τον παραδώσει έναντι αμοιβής, αλλά η Ανθή τον βοηθά να δραπετεύσει και καταφεύγει μαζί του στο γειτονικό δάσος, όπου αποκαλύπτεται ένα τρομερό μυστικό: η Ανθή είναι αγόρι. Ο Γενίτσαρος σοκαρισμένος αποφασίζει να μυήσει την Ανθή στον ανδρισμό. Η Ανθή προσπαθεί με όλες της τις δυνάμεις να ανταποκριθεί στο καινούριο της ρόλο. Οι δυο φυγάδες προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους, ενώ απολαμβάνουν τη νέα τους ελευθερία στη φύση. Είναι όμως άτυχοι, καθώς ο Τούρκος διοικητής με τη συνοδεία του τους αιχμαλωτίζει και τους επιστρέφει στο μοναστήρι. Η Ανθή επιστρέφει ως αγόρι στη μονή, προκαλεί μεγάλη αναστάτωση στις μοναχές και συγκρούεται μετωπικά με την ηγουμένη. Η δεύτερη απόδρασή τους θα τους φέρει αντιμέτωπους με έναν εντελώς νέο κόσμο. Μακριά από συμβάσεις και περιορισμούς, η Ανθή και ο Πολεμιστής ανακαλύπτουν από την αρχή τη ζωή και τους εαυτούς τους.

Το «Μαύρο Λιβάδι» είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ελληνική ταινία που γυρίζεται με τη νέα ψηφιακή τεχνολογία της Red One Camera και υπόσχεται ένα εξαιρετικής ποιότητας αποτέλεσμα. Η ταινία είναι ιδιαιτέρως τολμηρή σε μορφή και περιεχόμενο, που συναρπάζει παρόλες τις δραματουργικές αδυναμίες. Η εικαστικότητα και ο λυρισμός, η ποιητική διάθεση και η διακριτική μεταφυσική πινελιά που αποπνέει η σκηνοθετική του προσέγγιση, μέσω της φωτογραφίας του Marcus Waterlo από τις ωραιότερες που έχουμε δει στον ελληνικό κινηματογράφο, της εμπνευσμένης δουλειάς του Γιώργου Γεωργίου στα σκηνικά που μεταμόρφωσε το κάστρο του Ναυπλίου σε Μοναστήρι του 1600 και μιας εκπληκτικής απόδοσης στις ερμηνείες από την Σοφία Γεωργοβασίλη και τον Χρήστο Πασσαλή έναν ηθοποιό που ξεκίνησε δυνατά  με τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Κυνόδοντας».


Παρακολούθηση Σεμιναρίου 

Η παρακολούθηση του  σεμιναρίου μπορεί να είναι είτε ζωντανή στο Στέκι της Δράσης (Πάρνηθος 21, Βριλήσσια) είτε διαδικτυακή μέσω της πλατφόρμας zoom εδώ: 

 Join Zoom Meeting 

https://us02web.zoom.us/j/85422347324?pwd=RkVFaWpEQjVqUXlPY3hMMG52YXZaZz09 

Meeting ID: 854 2234 7324 

Passcode: 947205

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο