Συγκρότηση επιτροπής για την επέκταση της Γραμμής τρία (3) του Μετρό

Και την αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών στην πόλη μας


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ "ΠΟΡΕΙΑΣ ΕΥΘΥΝΗΣ":


Βριλήσσια 22/4/2024


ΠΡΟΣ: 1. κ. Πρόεδρο Δημ. Συμβουλίου

             2. κ. Δήμαρχο

             3. Επικεφαλής Δημοτικών Κινήσεων

             4. Μέλη Δημ. Συμβουλίου


Εισήγηση – Πρόταση

Προς το Δημοτικό Συμβούλιο Βριλησσίων

Θέμα: « Συγκρότηση επιτροπής για την επέκταση της Γραμμής τρία (3) του Μετρό και την αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών στην πόλη μας»

Α. Εισαγωγή

Η κάμψη της  μεγάλης οικιστικής ανάπτυξης της πόλης των Βριλήσσιων, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, συμπίπτει με τα εγκαίνια και τη λειτουργία των  δύο πρώτων τμημάτων των νέων γραμμών του Μετρό της Αθήνας : το τμήμα Σεπόλια - Σύνταγμα της Γραμμής 2 με επτά σταθμούς και το τμήμα Σύνταγμα - Εθνική Άμυνα της Γραμμής 3, επίσης με επτά σταθμούς. 

Οι  ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 καθώς και αυτές της κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης της Αθήνας είχαν σαν αποτέλεσμα το καλοκαίρι του 2004 να παραδοθούν  και οι πρώτες επεκτάσεις του δικτύου οι οποίες αφορούσαν  και τις δύο γραμμές.

Συγκεκριμένα η  Γραμμή 3, στην οποία από τον  Απρίλιο του 2003 ήδη έχει προστεθεί το τμήμα ΣΥΝΤΑΓΜΑ-ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ και λειτουργούσε ως ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ-ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ, επεκτείνεται υπογείως προς τα βόρεια (κατά 5,9 χλμ.) έως τον Σταθμό ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ και από εκεί οι νέοι συρμοί του Μετρό συνεχίζουν επιφανειακά και μέσω των Γραμμών του Προαστιακού Σιδηροδρόμου φθάνουν στον Σταθμό του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος”.

Ταυτόχρονα τέθηκε σε λειτουργία στις 30 Ιουλίου 2004, η πρώτη γραμμή του Προαστιακού δύο εβδομάδες πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων, εκτελώντας τότε το δρομολόγιο από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Αθήνας ως το Αεροδρόμιο.

Με βάση τα προαναφερόμενα η πόλη των Βριλησσίων μετά τη λειτουργία της Αττικής οδού στα όριά της  με το Δήμο Χαλανδρίου, εξυπηρετείται  από τους  σταθμούς:  Λ. Πεντέλης ( προαστιακός) και Δουκίσσης Πλακεντίας  (κοινή χρήση γραμμής 3 Μετρό  και Προαστιακός).

Την ίδια περίοδο σχεδιάζονται και λειτουργούν οι λεωφορειακές γραμμές 411, 447, 450, 451, 460 και 461 ενώ σε επίπεδο Δήμου αρχίζει να λειτουργεί η Δημοτική Συγκοινωνία.

Β. Περίοδος 2004 – 2024

Από το 2000 ο Δήμος Βριλησσίων μαζί με τους Δήμους Πεντέλης και Μελισσίων είχαν θέσει το θέμα της επέκτασης της Γραμμής 3 από το σταθμό Δουκίσης Πλακεντίας και βόρειο – δυτικά τόσο για την εξυπηρέτηση των δημοτών τους όσο και για την αναβάθμιση λειτουργίας των Νοσοκομείων:  Παίδων Πεντέλης, Παπαδημητρίου, Αμαλία Φλέμινγκ και Σισμανόγλειο.

Τον Μάιο του 2007, ολοκληρώθηκε η επέκταση της γραμμής 3 μέχρι το Αιγάλεω, που περιελάβανε τους σταθμούς Κεραμικός και Ελαιώνα. 

Στις 13 Απριλίου 2009, ο Υπουργός του ΥΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς παρουσίασε το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Μητροπολιτική Περιοχή της Αθήνας με πλάνο μελλοντικών επεκτάσεων του Μετρό, με 8 συνολικά γραμμές, σε βάθος 25ετίας, που εμπνεύστηκε και διαμόρφωσε ο τότε πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιώργος Γιαννής μετά από σχετικές μελέτες. 

 Στο πλάνο αυτό των επεκτάσεων υπήρχε η Γραμμή 6 μία σημαντική νέα διπλή γραμμή που θα ξεκινούσε από τα Μελίσσια θα περνούσε από τα  Βριλήσσια και μέσω Χαλανδρίου-Ν. Ψυχικού-Γκύζη -Κέντρου θα κατέληγε στο Θησείο. Από εκεί ένας κλάδος θα κατευθύνεται προς Καλλιθέα-Πειραιά-Χατζηκυριάκειο και ο άλλος κλάδος κατά μήκος της Π. Ράλλη θα πηγαίνε Νίκαια, Κερατσίνι και Πέραμα.

Αν και στο ισχύον Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας περιλαμβάνεται  μόνο η επέκταση της  Γραμμής  4  καθώς και η σχεδιαζόμενη διακλάδωση της Γραμμής 1 από τον σταθμό Θησείο έως το ΚΠΙΣΝ, η διοίκηση της Αττικό Μετρό τον Οκτώβριο του 2020, αναφέρθηκε και στο σχέδιο για τη γραμμή 6 του μετρό με 20 σταθμούς. Όπως είπε, «η γραμμή Μελίσσια - Πέραμα διέρχεται από Λεωφόρο Πεντέλης προς κέντρο Χαλανδρίου, τέμνεται με τη γραμμή 4 στον Φάρο Ψυχικού, διασχίζει την περιοχή Γκύζη, διέρχεται από κέντρο Αθήνας (πλατεία Κλαυθμώνος) και συνεχίζει δυτικά δια μέσω Π. Ράλλη προς Ι. Ρέντη, Νίκαια, Κερατσίνι και τελικώς Πέραμα». Πρόκειται για έργο κόστους 2,5 δισ. ευρώ και 25 σταθμούς που βρίσκεται «σε αρχικό στάδιο σχεδιασμού» και για το οποίο επίσης «απαιτείται τεκμηρίωση σκοπιμότητας». 

Το 2013 παραδόθηκαν   μια σειρά επεκτάσεων: Αρχικά, τον Απρίλιο του 2013 λειτούργησε η επέκταση της γραμμής 2 από τον Άγιο Αντώνιο στην Ανθούπολη που περιελάμβανε και τον σταθμό Περιστέρι. Τον Ιούλιο του 2013 εγκαινιάστηκε η επέκταση της γραμμής 2 από τον Άγιο Δημήτριο στο Ελληνικό κάτω από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης.  Τέλος, τον Δεκέμβριο του 2013 δόθηκε σε λειτουργία ο σταθμός Αγία Μαρίνα της γραμμής 3, ενώ στις 7 Ιουλίου 2020 η γραμμή 3 επεκτάθηκε από την Αγία Μαρίνα έως τη Νίκαια με 3 νέους σταθμούς και στις 10 Οκτωβρίου 2022 έφτασε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με 3 ακόμα σταθμούς. Οι πρώτες εργασίες κατασκευής της Γραμμής 4 ξεκίνησαν το 2022 και αναμένεται να λειτουργήσει το 2030.

Για αυτά τα είκοσι χρόνια, σαν μα μην πέρασε ούτε ημέρα από την έναρξή εφαρμογής, λειτουργούν οι εξής, ίδιες,  λεωφορειακές γραμμές: 

Η γραμμή 411, Σταθμός Δουκίσης  Πλακεντίας - Σισμανόγλειο – Χαλάνδρι, είναι  μια κυκλική γραμμή με 57 στάσεις που αναχωρεί από το σταθμό    Δουκίσης  Πλακεντίας.

Η γραμμή 447,  Άνω Βριλήσσια – Χαλάνδρι, έχει 32 στάσεις αναχωρεί από Πλ. 25ης Μαρτίου στα Βριλήσσια και τερματίζει στο σταθμό Μετρό Χαλάνδρι.

Η γραμμή 450, Νέα. Πεντέλη - Χαλάνδρι - Σταθμός Μετρό Χαλάνδρι, έχει 30 στάσεις αναχωρεί από Νέα Πεντέλη - Πλ. Αγ. Σιλα και τερματίζει στο σταθμό Μετρό Χαλάνδρι.

Η γραμμή 451, Σταθμός Μετρό Χαλάνδρι - Χαλάνδρι – Νέα Πεντέλη - Χαλάνδρι) είναι μια κυκλική γραμμή με 66 στάσεις που αναχωρεί από το σταθμό Μετρό Χαλάνδρι.

Η γραμμή 460, Παλαιά Πεντέλη - Χαλάνδρι - Σταθμός Μετρό Χαλάνδρι, έχει 30 στάσεις αναχωρεί από Παλαιά Πεντέλη – Νοσοκομείο Παίδων, και τερματίζει στο σταθμό Μετρό Χαλάνδρι.

Η γραμμή 461, Σταθμός Μετρό Χαλάνδρι - Χαλάνδρι – Παλαιά Πεντέλη – Χαλάνδρι είναι μια κυκλική γραμμή με 75 στάσεις που αναχωρεί από τον σταθμό Μετρό Χαλάνδρι.

Την ίδια χρονική περίοδο η λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας για διάφορους λόγους είναι φθίνουσα και καθόλου αποτελεσματική. 

Γ. Επισημάνσεις

     Κατά την περίοδο αυτή των είκοσι ετών ενδεικτικά αναφέρεται ότι:

Ο πληθυσμός της πόλης των Βριλησσίων υπερδιπλασιάστηκε. Το ίδιο συμβαίνει  και με τον πληθυσμό του Δήμου Πεντέλης – Μελισσίων καθώς και της όμορης  πλευράς του Δήμου Χαλανδρίου. 

Ο σημαντικά υψηλότερος ρυθμός αύξησης των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης αποτελεί ένα σημαντικό διττό πρόβλημα: Στάθμευσης κοντά στους σταθμούς Μετρό και κυκλοφορίας στους δρόμους της πόλης. 

Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής απαιτεί άμεσα μέτρα όπως μείωση κυκλοφορίας Ι.Χ. οχημάτων καθώς και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. 

Η εξυπηρέτηση των δημοτών της πόλης από το Μετρό απαιτεί κυρίως τη χρήση Ι.Χ. ενώ οι λεωφορειακές γραμμές αδυνατούν να βοηθήσουν το σύνολο της πόλης αφού  εκτός του ότι κινούνται στον άξονα της Λ. Πεντέλης, οι τέσσερεις από τις έξη, οι άλλες δύο διέρχονται  από τα όρια της παρουσιάζουν καθυστερήσεις και αναποτελεσματικότητα στην εκτέλεση των δρομολογίων.

     

Επίσης:

Η ύπαρξη  οδικών αξόνων όπως η Ηρακλείτου, η Λ. Αναπαύσεως και η Λ. Πεντέλης βοηθάει στο σχεδιασμό τόσο της επέκτασης όσο και της αναζήτησης σύνθετων και επίγειων λύσεων. 

Η λειτουργία μεγάλων Μονάδων Υγείας όπως και του Κοιμητηρίου Χαλανδρίου -Βριλησσίων έχει σαν αποτέλεσμα εργαζόμενοι και επισκέπτες να χρησιμοποιούν καθημερινά το Ι.Χ. τους.

Εκτός από την προφανή  καθημερινή εξυπηρέτηση των δημοτών  έρευνες και στοιχεία που υπάρχουν υποστηρίζουν τα θετικά αποτελέσματα της επέκτασης του μετρό σε μία πόλη. Μερικά από αυτά είναι:

1. Μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης: Μελέτες έχουν δείξει ότι η ανάπτυξη του συστήματος μετρό μπορεί να μειώσει τον χρόνο μετακίνησης και την πιθανότητα εμφάνισης κυκλοφοριακών συμφορήσεων.

2. Βελτίωση της κυκλοφορίας: Η επέκταση του μετρό μπορεί να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην πόλη, διευκολύνοντας τη μετακίνηση των πολιτών. 

3. Προστασία του περιβάλλοντος: Η χρήση μαζικών μεταφορικών μέσων όπως το μετρό συμβάλλει στη μείωση της ρύπανσης και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ενώ βελτιώνεται και η  ποιότητα του αέρα στην πόλη.

4. Επιπτώσεις στην υγεία: Μελέτες έχουν δείξει ότι η χρήση του μετρό μπορεί να συνδέεται με μείωση των καρδιαγγειακών παθήσεων και της άγχος λόγω της μειωμένης έκθεσης στον θόρυβο και τη ρύπανση του αέρα.

5. Εξοικονόμηση χρόνου: Οι πολίτες μπορούν να εξοικονομήσουν χρόνο με τη χρήση του μετρό, καθώς δεν χρειάζεται να αντιμετωπίσουν την καθημερινή κίνηση και την αναζήτηση πάρκινγκ.

6. Ανάπτυξη της οικονομίας: Η επέκταση του μετρό μπορεί να ενισχύσει την προσβασιμότητα περιοχών και να συμβάλει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Η ανάπτυξη νέων λεωφορειακών γραμμών    συνδέεται θετικά με την επέκταση του μετρό αφού εξασφαλίζει:

Σύνδεση των διαφόρων μέσων μαζικής μεταφοράς: Η ανάπτυξη των λεωφορειακών γραμμών μπορεί να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μεταφορών στην πόλη, το οποίο μπορεί να συνδέει το μετρό με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως λεωφορεία και τρόλεϊ.

Επέκταση της εξυπηρέτησης: Οι λεωφορειακές γραμμές μπορούν να επεκτείνουν την εξυπηρέτηση των περιοχών που δεν καλύπτονται από το μετρό, παρέχοντας περισσότερες επιλογές μετακίνησης στους κατοίκους.

Μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης: Η συνεργασία μεταξύ του μετρό και των λεωφορειακών γραμμών μπορεί να συμβάλει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, καθώς περισσότεροι άνθρωποι θα προτιμούν τη χρήση μαζικών μέσων μεταφοράς αντί για το προσωπικό τους αυτοκίνητο.

Η διαδικασία για την επέκταση ενός συστήματος μετρό περιλαμβάνει συνήθως τα παρακάτω στάδια:

Σχεδιασμός και έρευνα: Αρχικά, γίνεται έρευνα και διεξάγεται σχεδιασμός για την πρόταση επέκτασης του μετρό. Αυτό περιλαμβάνει μελέτες ανάγκης, εφικτότητας, κόστους και επίδρασης στο περιβάλλον.

Επιλογή διαδρομής και σταθμών: Με βάση τις μελέτες και τις ανάγκες, επιλέγεται η βέλτιστη διαδρομή για τη νέα γραμμή μετρό, καθώς και οι τοποθεσίες των νέων σταθμών.

Οικονομική αξιολόγηση: Πραγματοποιείται μια οικονομική αξιολόγηση του έργου, ώστε να προσδιοριστεί το συνολικό κόστος και η βιωσιμότητα της επέκτασης.

Σχεδιασμός και κατασκευή: Ακολουθεί ο λεπτομερής σχεδιασμός του έργου και η κατασκευή των υποδομών, συμπεριλαμβανομένων των τούνελ, σταθμών και συστημάτων ελέγχου.

Δοκιμές και εκκίνηση λειτουργίας: Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, γίνονται δοκιμές του συστήματος και των τρένων πριν αρχίσει η επίσημη λειτουργία της νέας γραμμής.

Δ. Πρόταση

   Επειδή:

Οι ανάγκες των δημοτών απαιτούν λύσεις.

Το θέμα της επέκτασης της Γραμμής 3 ενώ υπάρχει στις σκέψεις των αρμοδίων μία εικοσαετία τώρα παραμένει σε πολύ αρχικό στάδιο.

Απαιτείται νέα αναβαθμισμένη δημόσια συγκοινωνία για την πόλη των Βριλησσίων.

Αναγνωρίζουμε την ανάγκη συστηματικού σχεδιασμού, προγραμματισμού και χάραξης στρατηγικής πολιτικής και οργανωμένης παρέμβασης για το σοβαρό αυτό θέμα

Προτείνουμε

Τη συγκρότηση και λειτουργία διαπαραταξιακής επιτροπής αγώνα  με τη συμμετοχή φορέων του Δήμου και επικεφαλής τον κ. Δήμαρχο. 

Η επιτροπή αυτή έχει ως κύριο έργο της να:

Αναπτύξει διαδημοτική συνεργασία με τους όμορους Δήμους της πόλης μας για το θέμα της  επέκτασης της Γραμμής τρία (3) του Μετρό και την αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών στους συμμετέχοντες Δήμους.

Αναζητήσει σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς την καλύτερη λύση του θέματος καθώς και κάθε εναλλακτική λύση η οποία πρέπει να εξεταστεί με βάση τις τοπικές ανάγκες, το κόστος και τη βιωσιμότητα προκειμένου να επιτευχθεί η αποτελεσματική επέκταση του συστήματος μετρό και ο σχεδιασμός των νέων λεωφορειακών γραμμών.

Να ενημερώνει και να κινητοποιεί τους δημότες σχετικά με την εξέλιξη και επιτυχία του θέματος.


Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες για τη συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο και τη ψήφισή του.


Βριλήσσια Πορεία Ευθύνης


Β. Αρσένη 

Επικεφαλής Κίνησης Δημοτών

Δημοτική Σύμβουλος 


Κ.Λιακόπουλος

 Δημοτικός Σύμβουλος  


Σ. Ράπτη 

Δημοτική Σύμβουλος