Η ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ.


Φέρνουμε στο φως της δημοσιότητας όλα τα στατιστικά στοιχεία της εγκληματικότητας στα Βριλήσσια, για το χρονικό διάστημα από το 2001 έως το 2006.
Ειδικότερα τα στοιχεία από το Αστυνομικό Τμήμα αφορούν την περίοδο 2001 – 2006 ενώ αυτά του Τμήματος Ασφαλείας το διάστημα από το 2004 – 2006.
Εκείνο που από την αρχή μπορούμε να επισημάνουμε συνίσταται στο ότι παρά
τις τεράστιες, φιλότιμες και υπεράνθρωπες προσπάθειες των αστυνομικών μας στην τοπική μας Αστυνομία, δυστυχώς τα προβλήματα της εγκληματικότητας υφίστανται και αυξάνονται λόγω των αντικειμενικών αδυναμιών (σοβαρή έλλειψη προσωπικού) που αντιμετωπίζουν.
Τα Βριλησσιώτικα Νέα, μετά την παράθεση των στοιχείων, ζήτησαν από τον κ. Γιώργο Χονδροματίδη, εγκληματολόγο, δημοτικό σύμβουλο Βριλησσίων και μέλος του Τοπικού Συμβουλίου Πρόληψης Παραβατικότητας με βάση την μεγάλη εμπειρία του από την ενασχόλησή του με την ευρύτερη εγκληματικότητα, να αξιολογήσει τα στοιχεία αυτά. Ο κ. Χονδροματίδης πράγματι προχωρεί σε μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αποκρυπτογράφηση και αξιολόγηση των στοιχείων.

Ας δούμε όμως πρώτα τα συγκεκριμένα στοιχεία.

Α΄ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ Α.Τ. ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ 2001 - 2006Η λειτουργία του Αστυνομικού Τμήματος Βριλησσίων άρχισε την 1.4.2001.
Έως τότε ήταν Αστυνομικός Σταθμός και υπαγόταν στο ΑΤ Χαλανδρίου.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ. 2001: 54, 2002: 58, 2003: 44, 2004: 61, 2005: 68, 2006: 82.
Οικογενειακά επεισόδια: 2001: 5, 2002: 5, 2003: 2, 2004: 3, 2005: 1 και 2006: 12.
ΚΑΤ’ ΕΓΚΛΗΣΗ ΔΙΩΚΟΜΕΝΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ
Απειλές: 2001: 2, 2002: 2, 2003: 18 + 1 αυτόφωρο, 2004: 11, 2005: 20 + 1 αυτόφωρο και 2006: 11 + 1 αυτόφωρο.
Εξυβρίσεις, δυσφημίσεις: 2001: 5, 2002: 14 + 1 αυτόφωρο, 2003: 7, 2004: 13, 2005: 15 + 1 αυτόφωρο, 2006: 7.
Σωματικές βλάβες: 2001: 8, 2002: 23 + 1 αυτόφωρο, 2003: 13 + 1 αυτόφωρο, 2004: 22, 2005: 16 και 2006: 17.
Φθορές ξένης ιδιοκτησίας: 2001: 7, 2002: 21, 2003: 19, 2004: 6, 2005: 11 και 2006: 6 + 1 αυτόφωρο.
Παραβάσεις υποχρεώσεων διατροφής και εφαρμογής δικαστικών αποφάσεων. 2001: 1, 2002: 4, 2003: 10 + 1 αυτόφωρο, 2004: 1, 2005: 9 και 2006: 11.
ΛΟΙΠΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ
Κατά ανηλίκων: 2001: 1, 2002: 0, 2003: 1, 2004: 0, 2005:0, 2006: 1.
Εγκατάλειψη οικογενειακής στέγης: 2001: 1, 2002 – 2006: 0.
Παραβίαση οικιακής ειρήνης. 2002: 1.
Παράνομη βία. 2001: 2.

Β΄ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΜΗΜΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ
ΑΠΟ 18.1.2004 ΕΩΣ 31.12.2006
ΚΛΟΠΕΣ: ΣΥΝΟΛΟ: 149. ΙΧΕ – ΙΧΦ: 110, ΜΟΤ/ΤΩΝ: 37, ΣΚΑΦΩΝ: 2.
45 έγιναν την ημέρα και 104 το βράδυ.
ΑΡΠΑΓΕΣ ΤΣΑΝΤΩΝ: ΣΥΝΟΛΟ: 82. ΣΕ ΔΡΟΜΟΥΣ 70. ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ 11. ΚΟΝΤΑ ΣΕ ΤΡΑΠΕΖΑ 1. 38 έγιναν την ημέρα και 44 το βράδυ.
ΛΗΣΤΕΙΕΣ: ΣΥΝΟΛΟ: 14. ΣΕ ΔΡΟΜΟΥΣ 8, ΣΕ ΣΠΙΤΙ 1, ΣΕ ΜΑΓΑΖΙ 3, ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ 2.
Την ημέρα έγιναν 6 και το βράδυ 8.
ΔΙΑΡΡΗΞΕΙΣ ΟΙΚΙΩΝ ΣΥΝΟΛΟ 148.
Διαρρήξεις Καταστημάτων: 54
Διαρρήξεις εργοταξίων: 2.
Διάρρηξη σχολείου: 1
Την ημέρα έγιναν 72 και το βράδυ 133.
Κλειδωμένα ήταν τα 70 και ξεκλείδωτα τα 135.
Ήταν μέσα οι ένοικοι στις 87 περιπτώσεις και έξω σε 61.
Αδιευκρίνιστες 7.
ΔΙΑΡΡΗΞΕΙΣ ΣΕ ΙΧΕ – ΙΧΦ ΣΥΝΟΛΟ: 185. Την ημέρα έγιναν 88 και το βράδυ 97.
ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ (ΕΚΤΟΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ): ΣΥΝΟΛΟ 198. Ημεδαπών 123, αλλοδαπών 75.
ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ. ΣΥΝΟΛΟ: 18. Την ημέρα έγιναν 6 και το βράδυ 12.
ΚΛΟΠΕΣ ΚΙΝΗΤΩΝ. ΣΥΝΟΛΟ 18 ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ. Το πρωί έγιναν 11 και το βράδυ 7.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ
κ. ΓΙΩΡΓΟ ΧΟΝΔΡΟΜΑΤΙΔΗ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΟ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΤΟΠΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

- Πως αξιολογείτε τα στατιστικά στοιχεία εγκληματικότητας στην πόλη μας;
Απ. Κατ’ αρχήν θα ήθελα να επισημάνω ότι για την καταγραφή της παραβατικότητας σ’ ένα Δήμο ή κοινότητα υπάρχουν δύο πηγές πληροφόρησης που μπορούμε να πούμε ότι χαρακτηρίζονται ως οι πλέον αντιπροσωπευτικές. Η Αστυνομία και η Τοπική Κοινωνία. Το μειονέκτημα που προκύπτει από τη χρήση των στοιχείων της αστυνομίας είναι ότι περιλαμβάνουν ΜΟΝΟ τα καταγεγραμμένα εγκλήματα. Αυτό σημαίνει ότι οι περιπτώσεις που δεν εμπίπτουν σε γνώση των Αστυνομικών Αρχών ή που επιλύθηκαν με εξωδικαστικό τρόπο, χωρίς άλλες διαδικασίες, δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία αυτά. Δηλαδή ο λεγόμενος σκοτεινός ή αφανής αριθμός παραβατικότητας δεν προκύπτει.

- Με ποιο τρόπο θα μπορούσε να γίνει αυτό;

Απ. Ξέρετε στο Δήμο μας έχει συσταθεί -πριν από έξι χρόνια περίπου- το Τοπικό Συμβούλιο Πρόληψης Παραβατικότητας βάση του Ν. 2713/1999, άρθρο 16.
Τα Τοπικά Συμβούλια αποτελούν αποκεντρωμένες δομές αντεγκληματικής πολιτικής σε τοπικό επίπεδο όπου μέσα στις πολλές δραστηριότητές τους –με απόφαση του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης- έχουν προβλεφθεί και διαδικασίες καταγραφής και μελέτης της συνολικής παραβατικότητας σε ένα Δήμο.
Αυτό επιτυγχάνεται κυρίως μέσω περιστατικών που γνωστοποιούνται στο Τοπικό Συμβούλιο από τους συμμετέχοντες τοπικούς συλλογικούς φορείς ή ακόμη και μέσα από την προώθηση ερωτηματολογίων τα οποία συμπληρώνονται από τους Δημότες και σχετίζονται με περιστατικά παραβατικότητας που υπέπεσαν στην αντίληψή τους.

- Μπορείτε να μας πείτε δύο λόγια για το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον τομέα αυτόν;

Απ. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί –και πρέπει- να έχει ρόλο στον τομέα της πρόληψης παραβατικότητας σε τοπικό επίπεδο.
Μέσα από τις δράσεις του Τοπικού Συμβουλίου καλείται να αντιμετωπίσει τα κοινωνικά αίτια που προκαλούν την παραβατικότητα και όχι να ασκεί αστυνόμευση. Η συμμετοχή αυτή των πολιτών στην πρόληψη κυρίως της μικρομεσαίας εγκληματικότητας, η οποία σημειωτέον δεν έχει τη μορφή «χαφιεδισμού» ή αυτοδικίας, βελτιώνει την ποιότητα ζωής της τοπικής κοινωνίας σε θέματα ασφάλειας και ενισχύει την κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη των πολιτών με την πλαισίωση και τον συντονισμό τοπικών κοινωνικών φορέων, θεραπευτικών κοινοτήτων, Δημοτικής Αστυνομίας, ειδικών επιστημόνων κ.λ.π.
Στο Δήμο μας η σύστασή του Τοπικού Συμβουλίου ενώ έχει γίνει προ εξαετίας, την τελευταία πενταετία δεν έχει συνεδριάσει ούτε μία φορά. Ένας τόσο σημαντικός θεσμός έχει μείνει ανενεργός για ένα τόσο σημαντικό διάστημα.

Έχετε να κάνετε κάποιες επισημάνσεις για τα συγκεκριμένα στοιχεία;

Απ. Από τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν τα στοιχεία εγκληματικότητας της τοπικής Αστυνομίας θα ήθελα να σταθώ σε 2-3 σημεία μόνο.
Το πρώτο και βασικό στοιχείο έχει να κάνει με την ασφάλεια των πολιτών και πηγάζει από το γεγονός ότι σχεδόν στο 60% των περιπτώσεων, όσον αφορά στις διαρρήξεις κατοικιών, οι ένοικοι ήταν μέσα στην οικία τους. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποιες περιπτώσεις αιφνιδιασμού από μια απρόβλεπτη συγκυρία θα μπορούσαν να δημιουργηθούν αστάθμητοι παράγοντες και να θέσουν σε κίνδυνο κάποιους ενοίκους. Σίγουρα, όταν αντιλαμβάνεται κανείς την παρουσία αγνώστου ατόμου μέσα στο σπίτι δεν υπάρχουν συγκεκριμένες συνταγές αντίδρασης, επειδή δεν είναι σε θέση να γνωρίζει την ψυχολογία του δράστη, τον πιθανό αριθμό των δραστών, το φύλο, την ηλικία, τις ικανότητες των εμπλεκομένων ενοίκων, αν οι δράστες έχουν όπλο (έστω και αν δεν φαίνεται) κ.λ.π.
Μια σωστή κίνηση είναι να μείνει σιωπηλός μέχρι να απομακρυνθεί ο διαρρήκτης και μετά να καλέσει σε βοήθεια ή να τηλεφωνήσει στην αστυνομία.
Αν παρ’ όλα αυτά έρθει αντιμέτωπος με το διαρρήκτη, καλό είναι να αποφύγει να φωνάξει και να μην προσπαθήσει να του επιτεθεί, ή να διαφύγει. Οι περισσότεροι διαρρήκτες δεν επιθυμούν να πειράξουν τα θύματά τους αν δεν νοιώθουν ότι απειλούνται.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, η ψυχραιμία, ο ανθρώπινος τρόπος επικοινωνίας μαζί του και ενδεχομένως, αν δεν γίνεται διαφορετικά, μια μικρή διαπραγμάτευση πιθανώς να διευκολύνουν την περίσταση.
Η σωματική ακεραιότητα τόσο η δική μας όσο και των άλλων μελών της οικογένειάς μας είναι πάνω από όλα.
Ένα δεύτερο σημαντικό στοιχείο είναι ότι στις 2 από τις 3 περιπτώσεις διαρρήξεων οι ένοικοι δεν φρόντισαν να έχουν κλειδωμένες τις ιδιοκτησίες τους. Πέρα από το γεγονός της ελλιπούς ή μη αστυνόμευσης σε μια πόλη θα πρέπει και οι ίδιος ο πολίτης να σταματήσει να είναι «ανυποψίαστος». Οι εποχές που μπορούσαμε ανέμελα να κοιμόμαστε με ανοιχτές ή ξεκλείδωτες πόρτες ή μπαλκονόπορτες έχουν παρέλθει. Οφείλουμε να παίρνουμε ουσιαστικές πρωτοβουλίες και μέτρα, ώστε να αποφεύγουμε -σε ατομικό επίπεδο- να προσφερόμαστε ως εύκολα θύματα στους επιτήδειους κακοποιούς. Για παράδειγμα δεν μπορούμε να αφήνουμε την τσάντα ή το τσαντάκι στο διπλανό κάθισμα του συνοδηγού ή στο πίσω κάθισμα όταν οδηγούμε ή όταν αφήνουμε σταθμευμένο το αυτοκίνητό μας στο δρόμο. Αποτελεί πρόκληση. «Όποιος δεν προλαμβάνει το έγκλημα, όταν μπορεί, ενθαρρύνει την διάπραξή του –λέει σε ένα απόφθεγμά του ο Σενέκας».
Ένα τρίτο στοιχείο είναι ο μεγάλος αριθμός περιστατικών που αντιμετωπίζει το Αστυνομικό Τμήμα Βριλησσίων με τα κατ’ έγκληση αδικήματα, δηλαδή με την παραβατικότητα που έχει κυρίως κοινωνικές προεκτάσεις (π.χ. προβλήματα στις γονεϊκές σχέσεις, εξυβρίσεις, διαφορές μεταξύ γειτόνων, σε θέματα σχολικής και εξωσχολικής βίας, κ.λ.π.).
Ουσιαστικό ρόλο για την αντιμετώπιση παρόμοιων περιστατικών θα μπορούσε να παίξει το Τοπικό Συμβούλιο, με μεθόδους κοινωνικής πρόληψης, χωρίς δηλαδή μηνύσεις και χωρίς γενικότερη εμπλοκή της Ποινικής Δικαιοσύνης αλλά με συναινετικές διαδικασίες σε κάποιο κοινά αποδεκτό πρόσωπο «διαμεσολαβητή» για επίλυση των διαφορών.
Ο θεσμός αυτός της διαμεσολάβησης προβλέπεται ήδη σε εισαγγελικό και αστυνομικό επίπεδο και, όπως προκύπτει από έρευνες, τα ποσοστά επίλυσης σε αστυνομικό και εισαγγελικό επίπεδο ανέρχονται σε 80%.


Κ. Χονδροματίδη, πιστεύετε ότι στην πόλη μας έχουμε αποτελεσματική αστυνόμευση;

Απ. Πρέπει να σας ότι είμαι σε θέση να γνωρίζω και λόγω της ιδιότητάς μου ότι στα Βριλήσσια έχουμε πράγματι και έμπειρα και πολύ ικανά στελέχη.
Όμως, όσον αφορά την αποτελεσματικότητα της αστυνόμευσης θα ήθελα να αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, το οποίο είναι πολύ ενδεικτικό. Από τα στοιχεία μιας εβδομάδας μόνο κατά τον περασμένο Φεβρουάριο προέκυψε ότι τις νύχτες που η Ασφάλεια Βριλησσίων είχε την δυνατότητα να βγάλει δύο περιπολικά από τις 22.00 μ.μ. έως 06.00 π.μ. και συγκεκριμένα στις 8,9 & 10/2 (Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο), δεν διαπράχθηκε ούτε μία διάρρηξη, σε αντίθεση με τις 4 προηγούμενες ημέρες δηλ. από τις 4 έως 7.2.2007 όπου είχαμε κάθε βράδυ 2 με 3 διαρρήξεις.
Τα συμπεράσματα είναι αυτονόητα.
Η Τοπική Αστυνομία για να μπορέσει να ανταποκριθεί με αποτελεσματικότητα στο έργο της πρέπει να διαθέτει και το ανάλογο έμψυχο υλικό. Δεν εννοείται μια πόλη σαν τα σημερινά Βριλήσσια των 35.000 με 40 χιλιάδων κατοίκων (σε πραγματικούς αριθμούς) και με δεδομένη την ραγδαία εξέλιξή της (πληθώρα νέων κατοικιών, καταστημάτων και πολυκαταστημάτων), να μην διαθέτει ανελλιπώς 24ωρη περιπολία τόσο το Αστυνομικό τμήμα όσο και η ασφάλεια. Η σοβαρή έλλειψη προσωπικού περιορίζει το έργο της στα άκρως αναγκαία καθήκοντα και εμποδίζει σε σοβαρό βαθμό την αποτελεσματική αποτροπή της εγκληματικότητας.
Το Τμήμα Ασφαλείας Βριλησσίων, μέσα σε ένα τετράμηνο μόνο (Οκτώβριο 2006 – Ιανουάριο 2007) διεκπεραίωσε 2.000 περιπτώσεις έκδοσης ταυτοτήτων. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι 2 με 3 αστυνομικοί απασχολούνται καθημερινά με το συγκεκριμένο θέμα. Όταν το σύνολο των οργανικών θέσεων ανέρχεται σε 14 άτομα και διαθέτει 12, από τα οποία 2 με 4 είναι μονίμως αποσπασμένα (εκτός Βριλησσίων), 3 άτομα υποχρεωτικά αξιωματικοί υπηρεσίας (24ωρη βάρδια), ένας γραμματέας, ενδεχόμενες ασθένειες κ.λ.π., συνεπάγεται ότι για αντικειμενικούς λόγους αδυνατεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την εγκληματικότητα.
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με το Αστυνομικό Τμήμα της πόλης μας, όπου ενώ η προβλεπόμενη οργανική δύναμη στα χαρτιά ανέρχεται σε 34 άτομα , η πραγματική δύναμη επαρκεί μόνο για την διεκπεραίωση των απόλυτα αναγκαίων διοικητικών εργασιών.
Και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί Αστυνομικοί είναι μόνιμα αποσπασμένοι σε άλλες υπηρεσίες, άλλοι σε φύλαξη στόχων, σε επιδόσεις δικαστικών εγγράφων, γραμματείς πρωί- απόγευμα, σκοποί σε 24ωρη βάρδια , αξιωματικοί υπηρεσίας όλο το 24ωρο, συνοδείες στον εισαγγελέα ανάλογα με τις συλλήψεις κ.λ.π.
Αυτό δείχνει ότι όσο καλή διάθεση κι εάν υπάρχει από την τοπική Αστυνομία, είναι αντικειμενικά δύσκολο να ανταποκριθεί ικανοποιητικά στο έργο της.
Το εύλογο ερώτημα ακόμη και των απλών πολιτών είναι ότι ενώ ο συνολικός αριθμός αστυνομικών υπαλλήλων στην Ελλάδα σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (αναλογία Αστυνομικών ανά 100.000 κατοίκους), θεωρείται από τους πλέον ικανοποιητικούς, τα Τοπικά Αστυνομικά Τμήματα και Τμήματα Ασφαλείας είναι αποδυναμωμένα.


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο