"Η Αρχαιολόγος" την Πέμπτη 29 Απριλίου στις 8.15 μμ στο ΤΥΠΕΤ από το Cine-Δράση.
Το φιλμ είναι μια θαυμάσια σκηνοθετημένη ταινία, με ρυθμό, θλίψη, νοσταλγία, σασπένς, ακόμα και κωμικά στοιχεία, που στρέφει το ενδιαφέρον του όχι μόνο στο γεγονός που καταγράφει, αλλά πρωτίστως στη δυναμική και τη θέληση ενός ανθρώπου και μιας ομάδας να κάνουν το καλύτερο που μπορούν.
Η βαθιά ανθρώπινη ματιά του σκηνοθέτη, η αξιοθαύμαστη στάση της πρωταγωνίστριας και η συγκινητική δέσμευση της απέναντι σε αυτό που αναλαμβάνει και θεωρεί προσωπική της ευθύνη, συνθέτουν ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ. Η «Αρχαιολόγος» έχει και χαρακτήρα επικαιρότητας, αρχαιολογικού, κοινωνικού και πολιτικού ενδιαφέροντος, είναι όμως, περισσότερο ανθρωποκεντρική ταινία που παρακολουθεί μια ηρωίδα η οποία, παρότι πιστεύει ότι απλώς κάνει όσα οφείλει, στην πραγματικότητα ξεχωρίζει μακράν από τη νόρμα, μόνο και μόνο χάρη στις έντιμες προθέσεις της. Και, όπως το θέλει η ζωή, καμιά πλευρά δε ζει στο άσπρο και το μαύρο, κανείς δεν είναι μόνο εχθρός ή φίλος. Όλοι προσπαθούν να δουλέψουν για εκείνο που θεωρούν σωστό και χρήσιμο, μαζί και η ταινία.
«Μια ελεγχόμενη έκρηξη με δυναμίτη σπάει τον βράχο κι ό,τι ιστορία αυτός περικλείει. Μια γυναίκα, μόνη, περικυκλωμένη από φύση, χώμα, βλάστηση και… νερό, στέκεται και κοιτάζει την ήρεμη λίμνη. Η αρχή και το φινάλε του νέου ντοκιμαντέρ του Κίμωνα Τσακίρη δε θα μπορούσαν να είναι πιο… παραπλανητικά και, ταυτόχρονα, πιο γεμάτα με σημασία. Η «αρχαιολόγος» της ταινίας, η γυναίκα που κοιτάζει σιωπηλά το νερό, είναι η Γεωργία Καραμήτρου- Μεντεσίδη, Προϊσταμένη της Λ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων. Δουλεύοντας σε ανασκαφή στις κοιλάδες του Αλιάκμονα, όπου υπάρχουν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που χρονολογούνται από τα προϊστορικά χρόνια, βρέθηκε να μάχεται με τη ροή του χρόνου, γνωρίζοντας ότι σε δυο μήνες ο χώρος θα μετατραπεί σε λίμνη και τα ευρήματα θα πνιγούν στο νερό, από το υπό κατασκευή φράγμα Ιλαρίωνα της ΔΕΗ. Η προσπάθειά της είναι να ολοκληρωθεί όσο γίνεται μεγαλύτερο μέρος του σωστικού της έργου – που, άλλωστε, γίνεται με χρηματοδότηση της ΔΕΗ – το οποίο, δυο τρεις μήνες πριν λήξει αναγκαστικά, βρίσκεται στο πιο αποδοτικό του στάδιο.
Ο Κίμων Τσακίρης, σκηνοθέτης του «Sugartown: Οι Γαμπροί», γίνεται δρομέας στο πλάι της Αρχαιολόγου, αγωνιζόμενος να προλάβει την καταγραφή της δουλειάς της ανασκαφής, μιλώντας ταυτόχρονα για τη θέση του ατόμου στην ιστορία και για τη σπανιότητα και τη σημασία της προσωπικής ευθύνης. Η κάμερα του Τσακίρη δεν παρεμβαίνει, ούτε και οι ιδέες του: απλώς αποτυπώνουν, με παρατηρητικότητα, ευαισθησία, χιούμορ κι έναν χαμηλών τόνων λυρισμό κι αυτό είναι αρκετό.
Θρίλερ, γουέστερν, μελόδραμα και περιπέτεια, συνθέτουν την απολαυστική «Αρχαιολόγο» που, όσο αφήνει τον θεατή με μια αίσθηση μοναξιάς απέναντι στο σύνολο και στη φύση, άλλο τόσο εμπνέει για πράξεις υπερβατικές, αισιόδοξες μόνο με την ύπαρξή τους, χωρίς στιγμή να παραμελεί τις κινηματογραφικές ευθύνες της. Με αφορμή την αρχαιολογική καταγραφή, το «ντοκουμέντο», η «Αρχαιολόγος» έχει, πάνω απ’ όλα, την ικανότητα να μεταδώσει τη σημασία του χρόνου και όσων μπορεί κανείς να κάνει στο πλαίσιο που εκείνος του επιτρέπει, μικροσκοπικός αλλά δυνατός απέναντι στη μεγάλη φύση των πραγμάτων».
(Η κριτική είναι της Λήδας Γαλανού από τον ιστότοπο: http://flix.gr/cinema/the-archaeologist-review.htmlhttps://) www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=uuXY1cf2xrQ , το trailer
Αποσπάσματα από τη συνέντευξη της «αρχαιολόγου» Γεωργίας Καραμήτρου- Μεντεσίδη
«…Ήμουν τόσο απορροφημένη από τη δουλειά, ήταν τόσο επείγοντα όλα αυτά που κυριολεκτικά τρέχαμε μέρα νύχτα, ακόμα κι όταν κοιμόμουν έτρεχα, για να σώσουμε ό,τι μπορεί να περισωθεί, είχαμε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια γιατί ξέραμε ότι μας περίμενε η καταστροφή … Τώρα νιώθω αυτό που λέμε χαρμολύπη. Εγώ έχω μείνει στην καταστροφή, είναι κάτι που με σημάδεψε, ένας ποταμός να γίνεται λίμνη, να αλλάζει μορφή, δεν μπορώ να το σκεφτώ διαφορετικά, ίσως οι άλλοι που θα γεννηθούν από εδώ και πέρα. Οπότε από τη μια είναι ένα σοκ κι από την άλλη μια χαρά, ότι καταγράφηκε κι η άλλη άποψη, ότι στο πλαίσιο των έργων ανάπτυξης πρέπει να σώζονται όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα.
Είχα ζητήσει ένα αρχαιολογικό ντοκιμαντέρ, μια τεκμηρίωση όλου αυτού που επρόκειτο να γίνει… και χάρηκα που επελέγη ο Κίμωνας ως σκηνοθέτης κι από εκεί τα είδα όλα, με την καλή έννοια. Είδα τις ταινίες του, είδα ότι άγγιζε τα πράγματα μ’ ένα διαφορετικό τρόπο, η ομάδα ήταν άπαιχτη ολόκληρη. Ο Κίμων έβγαλε ομορφιά και τέχνη από μια καταστροφή, αυτό δεν μπορεί να μην το αναγνωρίσει κανείς. Έκανε να μιλήσουν πράγματα που μας πνίγουν και τα πνίγουμε. Επειδή το έργο ενός αρχαιολόγου – και εμού, αλλά και πολλών, δεν πιστεύω ότι είμαι η εξαίρεση – είναι η ίδια του η ζωή, βγαίνει μέσα απ’ αυτό το έργο και ο εαυτός του. Ήταν και ειδική η περίπτωση, βρισκόμασταν μπροστά σε σωστικές ανασκαφές, σε αρχαία που δε θα τα ξαναδούμε κι αυτός ήταν ο αγώνας στον οποίο εστίασε ο Κίμωνας. Του έδειξα εμπιστοσύνη γιατί είναι ο χαρακτήρας του έτσι και κατάλαβα από την αρχή την αξία του…» ( http://flix.gr/articles/the-archeologist-interview.html )
Στην προβολή έχει κληθεί ο σκηνοθέτης της ταινίας Κϊμων Τσακίρης.
Θα συμμετέχει η Μαρίνα Λυκιαρδοπούλου, συντηρήτρια αρχαιοτήτων και Υπεύθυνη Συντήρησης του Μουσείου Αιανής Κοζάνης
Ελλάδα, 2015. Διάρκεια: 90΄.Ντοκιμαντέρ. Σενάριο- Σκηνοθεσία: Κίμων Τσακίρης. Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιάννης Δρακουλαράκος. Μοντάζ: Τατιάνα Πανηγύρη. Πρωτότυπη Μουσική: Κωσταντής Παπακωνσταντίνου Θανάσης Παπακωνσταντίνου Ηχοληψία: Άρης Καφεντζής. Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Η βαθιά ανθρώπινη ματιά του σκηνοθέτη, η αξιοθαύμαστη στάση της πρωταγωνίστριας και η συγκινητική δέσμευση της απέναντι σε αυτό που αναλαμβάνει και θεωρεί προσωπική της ευθύνη, συνθέτουν ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ. Η «Αρχαιολόγος» έχει και χαρακτήρα επικαιρότητας, αρχαιολογικού, κοινωνικού και πολιτικού ενδιαφέροντος, είναι όμως, περισσότερο ανθρωποκεντρική ταινία που παρακολουθεί μια ηρωίδα η οποία, παρότι πιστεύει ότι απλώς κάνει όσα οφείλει, στην πραγματικότητα ξεχωρίζει μακράν από τη νόρμα, μόνο και μόνο χάρη στις έντιμες προθέσεις της. Και, όπως το θέλει η ζωή, καμιά πλευρά δε ζει στο άσπρο και το μαύρο, κανείς δεν είναι μόνο εχθρός ή φίλος. Όλοι προσπαθούν να δουλέψουν για εκείνο που θεωρούν σωστό και χρήσιμο, μαζί και η ταινία.
«Μια ελεγχόμενη έκρηξη με δυναμίτη σπάει τον βράχο κι ό,τι ιστορία αυτός περικλείει. Μια γυναίκα, μόνη, περικυκλωμένη από φύση, χώμα, βλάστηση και… νερό, στέκεται και κοιτάζει την ήρεμη λίμνη. Η αρχή και το φινάλε του νέου ντοκιμαντέρ του Κίμωνα Τσακίρη δε θα μπορούσαν να είναι πιο… παραπλανητικά και, ταυτόχρονα, πιο γεμάτα με σημασία. Η «αρχαιολόγος» της ταινίας, η γυναίκα που κοιτάζει σιωπηλά το νερό, είναι η Γεωργία Καραμήτρου- Μεντεσίδη, Προϊσταμένη της Λ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων. Δουλεύοντας σε ανασκαφή στις κοιλάδες του Αλιάκμονα, όπου υπάρχουν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που χρονολογούνται από τα προϊστορικά χρόνια, βρέθηκε να μάχεται με τη ροή του χρόνου, γνωρίζοντας ότι σε δυο μήνες ο χώρος θα μετατραπεί σε λίμνη και τα ευρήματα θα πνιγούν στο νερό, από το υπό κατασκευή φράγμα Ιλαρίωνα της ΔΕΗ. Η προσπάθειά της είναι να ολοκληρωθεί όσο γίνεται μεγαλύτερο μέρος του σωστικού της έργου – που, άλλωστε, γίνεται με χρηματοδότηση της ΔΕΗ – το οποίο, δυο τρεις μήνες πριν λήξει αναγκαστικά, βρίσκεται στο πιο αποδοτικό του στάδιο.
Ο Κίμων Τσακίρης, σκηνοθέτης του «Sugartown: Οι Γαμπροί», γίνεται δρομέας στο πλάι της Αρχαιολόγου, αγωνιζόμενος να προλάβει την καταγραφή της δουλειάς της ανασκαφής, μιλώντας ταυτόχρονα για τη θέση του ατόμου στην ιστορία και για τη σπανιότητα και τη σημασία της προσωπικής ευθύνης. Η κάμερα του Τσακίρη δεν παρεμβαίνει, ούτε και οι ιδέες του: απλώς αποτυπώνουν, με παρατηρητικότητα, ευαισθησία, χιούμορ κι έναν χαμηλών τόνων λυρισμό κι αυτό είναι αρκετό.
Θρίλερ, γουέστερν, μελόδραμα και περιπέτεια, συνθέτουν την απολαυστική «Αρχαιολόγο» που, όσο αφήνει τον θεατή με μια αίσθηση μοναξιάς απέναντι στο σύνολο και στη φύση, άλλο τόσο εμπνέει για πράξεις υπερβατικές, αισιόδοξες μόνο με την ύπαρξή τους, χωρίς στιγμή να παραμελεί τις κινηματογραφικές ευθύνες της. Με αφορμή την αρχαιολογική καταγραφή, το «ντοκουμέντο», η «Αρχαιολόγος» έχει, πάνω απ’ όλα, την ικανότητα να μεταδώσει τη σημασία του χρόνου και όσων μπορεί κανείς να κάνει στο πλαίσιο που εκείνος του επιτρέπει, μικροσκοπικός αλλά δυνατός απέναντι στη μεγάλη φύση των πραγμάτων».
(Η κριτική είναι της Λήδας Γαλανού από τον ιστότοπο: http://flix.gr/cinema/the-archaeologist-review.htmlhttps://) www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=uuXY1cf2xrQ , το trailer
Αποσπάσματα από τη συνέντευξη της «αρχαιολόγου» Γεωργίας Καραμήτρου- Μεντεσίδη
«…Ήμουν τόσο απορροφημένη από τη δουλειά, ήταν τόσο επείγοντα όλα αυτά που κυριολεκτικά τρέχαμε μέρα νύχτα, ακόμα κι όταν κοιμόμουν έτρεχα, για να σώσουμε ό,τι μπορεί να περισωθεί, είχαμε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια γιατί ξέραμε ότι μας περίμενε η καταστροφή … Τώρα νιώθω αυτό που λέμε χαρμολύπη. Εγώ έχω μείνει στην καταστροφή, είναι κάτι που με σημάδεψε, ένας ποταμός να γίνεται λίμνη, να αλλάζει μορφή, δεν μπορώ να το σκεφτώ διαφορετικά, ίσως οι άλλοι που θα γεννηθούν από εδώ και πέρα. Οπότε από τη μια είναι ένα σοκ κι από την άλλη μια χαρά, ότι καταγράφηκε κι η άλλη άποψη, ότι στο πλαίσιο των έργων ανάπτυξης πρέπει να σώζονται όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα.
Είχα ζητήσει ένα αρχαιολογικό ντοκιμαντέρ, μια τεκμηρίωση όλου αυτού που επρόκειτο να γίνει… και χάρηκα που επελέγη ο Κίμωνας ως σκηνοθέτης κι από εκεί τα είδα όλα, με την καλή έννοια. Είδα τις ταινίες του, είδα ότι άγγιζε τα πράγματα μ’ ένα διαφορετικό τρόπο, η ομάδα ήταν άπαιχτη ολόκληρη. Ο Κίμων έβγαλε ομορφιά και τέχνη από μια καταστροφή, αυτό δεν μπορεί να μην το αναγνωρίσει κανείς. Έκανε να μιλήσουν πράγματα που μας πνίγουν και τα πνίγουμε. Επειδή το έργο ενός αρχαιολόγου – και εμού, αλλά και πολλών, δεν πιστεύω ότι είμαι η εξαίρεση – είναι η ίδια του η ζωή, βγαίνει μέσα απ’ αυτό το έργο και ο εαυτός του. Ήταν και ειδική η περίπτωση, βρισκόμασταν μπροστά σε σωστικές ανασκαφές, σε αρχαία που δε θα τα ξαναδούμε κι αυτός ήταν ο αγώνας στον οποίο εστίασε ο Κίμωνας. Του έδειξα εμπιστοσύνη γιατί είναι ο χαρακτήρας του έτσι και κατάλαβα από την αρχή την αξία του…» ( http://flix.gr/articles/the-archeologist-interview.html )
Στην προβολή έχει κληθεί ο σκηνοθέτης της ταινίας Κϊμων Τσακίρης.
Θα συμμετέχει η Μαρίνα Λυκιαρδοπούλου, συντηρήτρια αρχαιοτήτων και Υπεύθυνη Συντήρησης του Μουσείου Αιανής Κοζάνης
Ελλάδα, 2015. Διάρκεια: 90΄.Ντοκιμαντέρ. Σενάριο- Σκηνοθεσία: Κίμων Τσακίρης. Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιάννης Δρακουλαράκος. Μοντάζ: Τατιάνα Πανηγύρη. Πρωτότυπη Μουσική: Κωσταντής Παπακωνσταντίνου Θανάσης Παπακωνσταντίνου Ηχοληψία: Άρης Καφεντζής. Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης