ΣΒΑΚ: το οικολογικό περιτύλιγμα μιας αντικοινωνικής πολιτικής.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βριλησσίων, στις 13 Δεκεμβρίου 2018, ενέκρινε – με τις ψήφους της διοικούσας παράταξης «Δήμος Δημιουργίας» και της «Ανοιχτής Πόλης» – το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Κατά την άποψη της πλειοψηφίας του Δ.Σ. το σχέδιο αυτό ευνοεί την ισορροπημένη ανάπτυξη όλων των σχετικών μορφών μεταφοράς, ενθαρρύνοντας τη μετάβαση προς πιο βιώσιμες μορφές.
Κατά την δική μας άποψη πρόκειται για ένα «φαραωνικό» έργο σπατάλης πολλών (αδιευκρίνιστων εκ μέρους Δήμου) εκατομμυρίων ευρώ, όλα σε ιδιώτες εργολάβους, που αλλάζει ριζικά όλη την κυκλοφορία και την χωροταξία στα Βριλήσσια. Με έναν δικό μας πρόχειρο υπολογισμό θεωρούμε ότι αυτό το έργο θα κοστίσει περισσότερα από 20.000.000 ευρώ. Αυτός ο σχεδιασμός ωφελεί μια μικρή ελίτ και όχι την πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας.
Ας δούμε τι είναι τα ΣΒΑΚ
Η Λευκή Βίβλος των Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2011) προτείνει την εξέταση της δυνατότητας θέσπισης των ΣΒΑΚ ως υποχρεωτική προσέγγιση για πόλεις ενός ορισμένου μεγέθους (> 100.000 κατοίκους), σύμφωνα με τα εθνικά πρότυπα και με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ. Σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και τις επικρατούσες τάσεις που διαμορφώνονται στην ΕΕ και στα κράτη μέλη της η ύπαρξη ΣΒΑΚ σε μια αστική ή μητροπολιτική περιοχή αλλά και σε μία περιφέρεια, θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων και έργων με συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διαφόρων ταμείων της. Στο πλαίσιο αυτό η εκπόνηση των ΣΒΑΚ θα καταστεί στα αμέσως επόμενα χρόνια υποχρεωτική αλλά και αναγκαία προκειμένου οι ΟΤΑ να μπορούν να απορροφούν οικονομικούς πόρους για την υλοποίηση του προγράμματός τους.
Με λίγα λόγια, οι ήδη πετσοκομμένοι Δήμοι από τις μνημονιακές πολιτικές της λιτότητας και των ιδιωτικοποιήσεων, εκβιάζονται με άλλο ένα πρόγραμμα της ΕΕ αν θέλουν να συνεχίσουν να χρηματοδοτούνται. Η διοίκηση Μανιατογιάννη ευθυγραμμίζεται αντί να συγκρουστεί με αυτή την πολιτική, παρόλο που το ΣΒΑΚ δεν αφορά άμεσα τα Βριλήσσια γιατί δεν έχουν ούτε 35.000 κατοίκους.
Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις αφορούν 3 θεματικές ενότητες με αντίστοιχους χρονικούς ορίζοντες υλοποίησης:
• Δημιουργία βασικού οδικού δικτύου
• Μετατροπή οδών τοπικής σημασίας σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας μονής κατεύθυνσης
• Δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου ροής πεζών και ποδηλάτων
Το σχέδιο της απερχόμενης δημοτικής αρχής στην ουσία παραβλέπει:
· • την έλλειψη δημοτικής και δημόσιας συγκοινωνίας
· • την μη ύπαρξη κατάλληλων πεζοδρομίων
· • το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων της οδού Αργυροκάστρου και άλλων οδών
· • την έλλειψη χώρων parking
· • τη γνώμη των δημοτών
αλλά αποδέχεται και δημιουργεί:
· • Υπερκορεσμό των κεντρικών λεωφόρων που περικλείουν το Δήμο – Λ. Πεντέλης, Ηρακλείτου, Αναπαύσεως και παράδρομου Αττικής Οδού
· • Δαιδαλώδης κυκλοφορία για τους πολίτες εντός του Δήμου για εργασία, νοσοκομεία, εκπαίδευση και αναψυχή.
· • Μεγάλο οικονομικό κόστος σε βάθος δεκαετίας και φυσικά διάφορα μη κοστολογημένα υποέργα που θα ανατεθούν σε υπεργολάβους, κόστος που θα μετακινηθεί στους πολίτες
· • Επιχειρηματική αξιοποίηση κάποιων γειτονιών με παράλληλη υποβάθμιση αυτών στην είσοδο και έξοδο του Δήμου.
Το ΣΒΑΚ, μας λένε, θα αποτελέσει αναπόσπαστο εργαλείο για την αντιμετώπιση των θεμάτων βιώσιμης κινητικότητας και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών.
Η άποψή μας
Η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μπορεί να συμβεί δίνοντας τα εκατομμύρια στις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες για μαζικές μόνιμες προσλήψεις ενάντια στην ανεργία με δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, επίδομα ανεργίας για τους άνεργους, γενναία χρηματοδότηση για αντιπλημμυρικά έργα, την πυρασφάλεια, τα σχολεία, τους παιδικούς σταθμούς και το Βοήθεια στο Σπίτι.
Οι συστημικές πολιτικές παρατάξεις του Δήμου το μόνο που δημιουργούν είναι «ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ ΔΗΜΟΣ ΚΛΕΙΣΤΟΣ ΚΑΙ ΧΡΕΩΜΕΝΟΣ» ενώ στην πραγματικότητα οφείλουν στη δημιουργία και διεύρυνση πεζοδρομίων, δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων, ενίσχυση της δημοτικής συγκοινωνίας με νέα και πιο πυκνά δρομολόγια δωρεάν για όλους, συνεργασία με τους όμορους δήμους και τους δημόσιους συγκοινωνιακούς φορείς, δωρεάν δημοτικά parking, με τη συμμετοχή των πολιτών για ένα δήμο όπου πρώτα θα ιεραρχούνται οι ανάγκες της πλειοψηφίας και όχι μιας μικρής ελίτ.
Αντίσταση και Ανατροπή
Αντικαπιταλιστική Κίνηση Βριλησσίων