Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Ο Ελληνικός Εμφύλιος.

Σήμερα διαδικτυακά από το Cine Δράση

11η Συνάντηση Τετάρτη 22η Δεκεμβρίου 7:00μμ

Σεμινάριο Σινεμά και Ιστορία: Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, Ο Ελληνικός Εμφύλιος  (διαδικτυακά και ζωντανά)

 


Στην 11η συνάντηση του σεμιναρίου «Σινεμά και Ιστορία» που οργανώνει το Cine Δράση συνεχίζουμε την συζήτηση για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο  και τον Ελληνικό Εμφύλιο παρακολουθώντας και σχολιάζοντας τις ταινίες «Οι Γερμανοί Ξανάρχονται» του Αλέκου Σακελάριου  και «Ψυχή Βαθιά» του Παντελή Βούλγαρη. 

Οι Γερμανοί Ξανάρχονται

 Ελλάδα, Κωμωδία,  Πολιτική Σάτιρα, 1949. Διάρκεια: 85’. Σενάριο: Αλέκος Σακελλάριος. Σκηνοθεσία: Αλέκος Σακελλάριος- Χρήστος Γιαννακόπουλος (από θεατρικό τους έργο). Φωτογραφία: Ζοζέφ Χεπ. Μουσική: Κώστας Γιαννίδης. Πρωταγωνιστούν: Βασίλης Λογοθετίδης, Χρήστος Τσαγανέας, Ίλυα Λυβικού, Γεωργία Βασιλειάδου, Λαυρέντης ∆ιανέλλος, Βαγγέλης Πρωτοπαπάς, Μίµης Φωτόπουλος, Ντίνος Ηλιόπουλος, Νίτσα Τσαγανέα, Λουκιανός Ροζάν, Μαρίνα Σµυρνάκη, Στέφανος Στρατηγός κ.ά.

Ο Θόδωρος, ένας φιλήσυχος οικογενειάρχης, έχει απογοητευθεί και πικραθεί από τα εμφύλια πάθη που ταλανίζουν τη χώρα, ενώ ακόμα είναι νωπές οι μνήμες από την σκληρή τυραννική κατοχή των Γερμανών. Μια μέρα, βλέπει στον ύπνο του πως οι Γερμανοί… ξανάρχονται και μαζί τους ο εφιάλτης που βιώσανε οι Έλληνες. Ξυπνώντας ανακουφίζεται, αλλά δείχνει και την πίκρα του για τον νέο εφιάλτη που ζει η χώρα με τον εμφύλιο σπαραγμό. Η ταινία έγινε τεράστια επιτυχία, ενώ αποτελούσε και πολιτικό μήνυμα για ειρήνευση, αφού η Ελλάδα μαστιζόταν από τον εμφύλιο πόλεμο.

Ο Αχιλλέας Μαμάκης, (Εφημερίδα Έθνος, Ιανουάριος 1948) σημειώνει: «Είναι η πρώτη ελληνική ταινία που γυρίστηκε με σύγχρονον φωνοληψίαν. Μεταφέρει την τεχνική και την δημοτικότητα του Λογοθετίδη εις την οθόνη. Και βλέπει κανείς καθαρή διάθεσι σκηνοθετικής φροντίδος στην εμφάνισι κάθε λεπτομέρειας. Είναι συνεπώς ταινία που σημειώνει αναμφισβήτητα βήμα προόδου στην εγχώριον παραγωγή. Πρέπει προπάντων να εκτιμήσουμε το γεγονός ότι έπαυσεν εκείνη η κωμική ιστορία, που ανοιγόκλειναν τα χείλη οι ηθοποιοί και η ομιλία τους ακουγότανε… μετά πάροδον δευτερολέπτων! ».

Ψυχή Βαθιά 

Ελλάδα, Δραματική, 2009. Διάρκεια: 130'. Σενάριο: Ιωάννα Καρυστιάνη-Παντελής Βούλγαρης.  Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης. Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Αγγέλκος, Χρήστος Καρτέρης, Βαγγέλης Μουρίκης, Γιώργος Συμεωνίδης, Βικτώρια Χαραλαμπίδου

 Η ιστορία διαδραματίζεται στα πεδία των μαχών. Ο ένοπλος αγώνας κορυφώνεται, η έκβασή του παραμένει ακόμη άγνωστη, οι μάχες μαίνονται στις βουνοκορφές του Γράμμου το '49, νυχθημερόν, ακατάπαυστες, άνισες, σώμα με σώμα. Η αφήγηση εστιάζει στη μοίρα δύο αδελφών - τσοπάνων και σε δεύτερο πλάνο αρχίζουν να διακρίνονται και να αποκτούν υπόσταση και τα υπόλοιπα πρόσωπα που συνθέτουν τις ομάδες των στρατιωτικών και ανταρτών, μέσα στις οποίες κινούνται οι δύο ήρωες. Τα ανήλικα τσοπανόπουλα γνωρίζουν τα περάσματα στα βουνά. Ο μεγάλος, ο 17χρονος Ανέστης, φαίνεται ότι παραμένει οδηγός στον κυβερνητικό στρατό από φόβο μην κάνουν κακό στη μητέρα του, ενώ ο μικρότερος, ο 14χρονος Βλάσης που επέλεξε να περάσει στις γραμμές του Δημοκρατικού Στρατού, έχει ήδη προβιβαστεί σε πολυβολητή και έχει τιμηθεί με  παράσημο. 

Παρά την κλιμακούμενη θηριωδία οι αντάρτες δεν μπορούν να ηττηθούν. Οι Αμερικανοί, που έχουν διαδεχθεί τους Άγγλους, βιάζονται να τελειώνουν με τους κομμουνιστές. Ο Τρούμαν, απαιτεί συντριβή της «ανταρσίας» σε σύντομο διάστημα. Ο τοποτηρητής των ΗΠΑ στην Ελλάδα, στρατηγός Βαν Φλιτ, (ο ίδιος, που  ο τότε υπουργός Παναγιώτης Κανελλόπουλος του είπε: «Στρατηγέ! Ιδού ο στρατός σας!») αναμειγνύεται στα πολιτικά πράγματα της χώρας και στην οργάνωση και διεξαγωγή των στρατιωτικών επιχειρήσεων των κυβερνητικών δυνάμεων κατά του ΔΣΕ, υπό την αδιάλειπτη συνεργασία της Αμερικανικής Πρεσβείας και του Σταθμαρχείου της CIA στην Ελλάδα. Το όνομα του Βαν Φλιτ είναι στενά συνδεδεμένο με  τη χρήση της βόμβας ναπάλμ, η οποία έγινε μεν γνωστή στον πόλεμο του Βιετνάμ, αλλά χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο Γράμμο ενάντια στους μαχητές του Δημοκρατικού Στρατού και την πλήρη συγκατάβαση του ανώτατου κλιμακίου της ηγεσίας του κυβερνητικού στρατού.

Ο σκηνοθέτης δήλωσε ότι  «Δεν είμαι πολιτικός, ούτε ιστορικός, είμαι καλλιτέχνης και στην ταινία καταθέτω αυτό που μου αναλογεί, αυτό που μέσα μου επιμένει να με συγκλονίζει». Κατηγορήθηκε, όμως από την αριστερά  για απουσία πολιτικής και ιστορικής προσέγγισης, στρογγυλοποίηση απόψεων και θέσεων, έλλειψη συλλογικής προσέγγισης, και σύνθεση μεμονωμένων πορτρέτων  και αναπαράσταση των σφαγών με δομικά στοιχεία χολιγουντιανής αισθητικής: υπερβολικό αίμα, διαμελισμένα σώματα  και την απαραίτητη ιστορία αγάπης με ήρωες που ανήκουν στις αντιμαχόμενες πλευρές.

Παρακολούθηση Σεμιναρίου 

Η παρακολούθηση του  σεμιναρίου μπορεί να είναι είτε ζωντανή στο Στέκι της Δράσης (Πάρνηθος 21, Βριλήσσια) είτε διαδικτυακή μέσω της πλατφόρμας zoom εδώ: 

 Join Zoom Meeting 

https://us02web.zoom.us/j/85422347324?pwd=RkVFaWpEQjVqUXlPY3hMMG52YXZaZz09 

Meeting ID: 854 2234 7324 

Passcode: 947205

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο