Πολύχρονη και σοβαρή παραβατικότητα.

Η μη σύνταξη οικονομικών καταστάσεων εκ μέρους του Δήμου.
 

Γνώμη – Παρέμβαση του K. Πολίτη

Αγαπητοί Συνδημότες,

Επικίνδυνη, μεγάλη παγίδα και πρόκληση για το μέλλον του Δήμου αποτελεί, η για χρόνια τώρα, από το 2018, μη σύνταξη, μη έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο και  η μη   δημοσιοποίηση ισολογισμού και των  αποτελεσμάτων χρήσεως, μαζί με τη σχετική συνοδευτική έκθεσή, της οικονομικής λειτουργίας του Δήμου.

Επικίνδυνη και μεγάλη παγίδα, γιατί 

Α) Εκτός του ότι συνιστά  σοβαρή παράβαση των κείμενων σχετικών διατάξεων κανείς δεν γνωρίζει επίσημα και τεκμηριωμένα την οικονομική θέση του δήμου από το 2018,  αφού η άσκηση της οικονομικής πολίτικής του Δήμου ασκείται εδώ και οκτώ  (8) χρόνια από το ίδιο πρόσωπο, δηλαδή τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών που πρόσφατα έγινε  Δήμαρχος. 

Β) Σε συνάρτηση με την είσπραξη των εσόδων του δήμου και τις οφειλές του προς τρίτους μπορεί να κρύβεται μια μεγάλη οικονομική αδυναμία ή μία αρνητική οικονομική θέση ή αντίθετα μια δυνατή πηγή οικονομικών πόρων.

Αποτελεί όμως και μια μεγάλη πρόκληση προς όλους εμάς από τον ίδιο τον κ. Δήμαρχο ο οποίος μας καλεί να προχωρήσουμε  μαζί « με νέα δυναμική για πολύχρωμη ανάπτυξη,(sic)», χωρίς όμως να μας έχει αποδείξει ότι  έχει διασφαλίσει τις οικονομικές προϋποθέσεις για να πετύχει. 

Ας δούμε όμως  τι προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με το θέμα «Απολογισμός - Ισολογισμός Δήμων»:

Σύμφωνα με το άρθρο 163, του Ν.3463/2006, όπως ισχύει:

1. Έως το τέλος Μαΐου, εκείνος που ενεργεί την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου υποβάλλει δια μέσου του δημάρχου στη δημαρχιακή επιτροπή ( σήμερα οικονομική επιτροπή), λογαριασμό της διαχείρισης του οικονομικού έτους που έληξε. Τα στοιχεία που περιλαμβάνει ο λογαριασμός της διαχείρισης ορίζονται με το προεδρικό διάταγμα της παρ. 2 του άρθρου 175. 

2. Μέσα σε δύο (2) μήνες αφότου παρέλαβε τα ανωτέρω στοιχεία, η δημαρχιακή επιτροπή τα προελέγχει και, το αργότερο πέντε (5) ημέρες μετά τη λήξη του διμήνου, υποβάλλει τον απολογισμό και, προκειμένου για Δήμους που εφαρμόζουν το κλαδικό λογιστικό σχέδιο Δήμων και Κοινοτήτων, τον ισολογισμό και τα αποτελέσματα χρήσεως, μαζί με έκθεσή της στο δημοτικό συμβούλιο.

3. Ο ισολογισμός και τα αποτελέσματα χρήσεως, πριν την υποβολή τους στο δημοτικό συμβούλιο, ελέγχονται από έναν ορκωτό ελεγκτή - λογιστή. Οι Δήμοι που εφαρμόζουν το κλαδικό λογιστικό σχέδιο υποχρεούνται, για τον έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων κάθε οικονομικού έτους, να ορίζουν τον ορκωτό ελεγκτή - λογιστή και τον αναπληρωτή του μέχρι το τέλος Οκτωβρίου του έτους αυτού.

Ο ορκωτός ελεγκτής - λογιστής, για τον έλεγχο των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων (ισολογισμού, λογαριασμού αποτελεσμάτων χρήσεως, πίνακα διαθέσεως αποτελεσμάτων και προσαρτήματος) του Δήμου, εφαρμόζει τις αρχές και τους κανόνες ελεγκτικής που ακολουθεί το Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών - Λογιστών, οι οποίες συμφωνούν με τις βασικές αρχές των διεθνών ελεγκτικών προτύπων. 

Η έκθεση ελέγχου υποβάλλεται από τον ορκωτό ελεγκτή - λογιστή στο δημοτικό συμβούλιο και στον Γενικό Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας.

4.  Το συμβούλιο μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών αφότου παρέλαβε τον απολογισμό ή και τον ισολογισμό και τα αποτελέσματα χρήσεως και την έκθεση της δημαρχιακής επιτροπής αποφασίζει με πράξη του για την έγκριση του απολογισμού ή και του ισολογισμού και διατυπώνει τις παρατηρήσεις του σχετικά με αυτόν, σε ειδική για αυτόν το σκοπό συνεδρίαση, στην οποία παρίσταται και ο διευθυντής των οικονομικών υπηρεσιών του Δήμου.

5. Ο απολογισμός ή και ο ισολογισμός με το πιστοποιητικό και την έκθεση ελέγχου του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή, μαζί με όλα τα δικαιολογητικά που ορίζονται στο άρθρο 24 του ν. 3202/2003 (ΦΕΚ 284 Α΄), όπως ισχύει, υποβάλλονται για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, μέσα σε έναν (1) μήνα αφότου εκδόθηκε η πράξη του δημοτικού συμβουλίου που προβλέπει η προηγούμενη παράγραφος και η υποβολή του ανακοινώνεται στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας.

Σε περίπτωση μη υποβολής του απολογισμού ή και του ισολογισμού στο Ελεγκτικό Συνέδριο, επιβάλλονται σε βάρος των υπαιτίων οι κυρώσεις του άρθρου 26 του π.δ. 774/1980 και παράλληλα διενεργείται έκτακτος γενικευμένος έλεγχος στη διαχείριση του Δήμου, μετά από απόφαση του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που εκδίδεται είτε αυτεπάγγελτα είτε μετά από αίτηση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.

6.  Συνοπτική κατάσταση του απολογισμού ή και ο ισολογισμός μετά των αποτελεσμάτων χρήσεως και του πιστοποιητικού ελέγχου του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή δημοσιεύονται, μετά την έγκρισή τους από το δημοτικό συμβούλιο, σε μία (1) τουλάχιστον ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα ή, εάν τέτοια δεν υπάρχει, σε εφημερίδα η οποία εκδίδεται στα όρια του νομού που εδρεύει ο Δήμος. Με το προεδρικό διάταγμα της παρ. 2 του άρθρου 175, καθορίζονται τα προς δημοσίευση στοιχεία του απολογισμού.

Αγαπητοί Συνδημότες,

Η τήρηση των κείμενων διατάξεων, η διαφάνεια και η χρηστή διαχείριση του δημόσιου χρήματος μαζί με τη δημόσια λογοδοσία  αποτελούν συστατικά και βασικά στοιχεία μίας ορθολογικής και αποτελεσματικής διοίκησης. 

Η  είσπραξη των εσόδων του Δήμου αποτελεί επίσης καθοριστικό και ουσιαστικό στοιχείο για τη λειτουργία του Δήμου και στοιχείο επιβολής κυρώσεων.

Επειδή αυτά τα στοιχεία φαίνεται να απουσιάζουν αθροιστικά από τη λειτουργία του Δήμου μας,  προκαλούνται τα εξής ενδεικτικά και εύλογα ερωτήματα:

1ο Τι έχει γίνει και τι όχι από τα προβλεπόμενα και με  δεδομένο τη θεσμική και χρονική παραβίαση κάθε σχετικής διάταξης, υπάρχει τελικά  ευθύνη εκ μέρους του κ. Δημάρχου  για αυτήν την κατάσταση, ποια είναι και ποιος πρέπει να την αποδώσει;

2ο Έχουν ορισθεί ορκωτοί λογιστές για τα οικονομικά έτη από το 2018 και μετά, με τι αμοιβές και με ποιες αποφάσεις αρμοδίων οργάνων;

3ο Ορίσθηκε ορκωτός λογιστής για το οικονομικό έτος 2022 με τι αμοιβή και με ποια απόφαση αρμοδίου οργάνου;

4ο Τί μέχρι σήμερα και πότε έχει υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο;

5ο Που  και πότε  δημοσιεύτηκαν οι ισολογισμοί και τα αποτελέσματα χρήσης του Δήμου για αυτό το χρονικό διάστημα;

6ο Πως εξηγείται το γεγονός ότι κάθε χρόνο ή είσπραξη από τα υπόλοιπα βεβαιωθέντων εσόδων παρελθόντων ετών, η κατ’ εξοχή οικονομική λειτουργία ενός  Δήμου, όχι μόνο υστερεί κατά 80% περίπου αλλά και τα υπόλοιπα αυξάνονται σε απόλυτους αριθμούς. Ενδεικτικό το παρακάτω γράφημα με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία:

7ο Τέλος τα  αξιότιμα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου που ανήκουν στην αντιπολίτευση δεν θεωρούν ότι   πρέπει να ζητήσουν στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο να  συζητηθεί ως θέμα το ζήτημα αυτό και κάθε άλλο σχετικό με τα οικονομικά του Δήμου; 


Αγαπητοί Συνδημότες,

Αυτή η εικόνα δεν αξίζει σε κανένα δημότη της πόλης μας. Το να ρωτάμε είναι δικαίωμα και απαίτηση όλων εμάς και είναι υποχρέωση του κ. Δημάρχου να απαντήσει στο πλαίσιο της διαφάνειας και της δημόσιας λογοδοσίας ώστε να γνωρίζουμε, να συγκρίνουμε και να κρίνουμε για ένα θέμα που αφορά την «καρδιά» του Δήμου και την ορθή  μελλοντική λειτουργία του. 

Περιμένουμε την άμεση ανταπόκριση του όσο και των αξιότιμων μελών του Δημοτικού Συμβουλίου.

Πιστός στον ανοικτό  δημοκρατικό διάλογο.

Βριλήσσια 17/7/2023

Με εκτίμηση

Κ. Πολίτης

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο