Συγκριτική αξιολόγηση της Ανταγωνιστικότητας της Οικονομίας.

Των Ελληνικών Περιφερειών (Μέρος 5).


(ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΜΕΡΟΣ 4) 


ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ 


14. Η πορεία της σπονδυλωτής αρθογραφίας ξεκίνησε από το γενικό (δηλαδή την Ευρωπαϊκή και την Ελληνική Ανταγωνιστικότητα της Οικονομίας) και με απαγωγική συλλογιστική διαδικασία προχωρά στο επιμέρους τμήμα του θέματος το οποίο είναι η Ανταγωνιστικότητα της Οικονομίας των Ευρωπαϊκών Περιφερειών (άρα και των 13 Ελληνικών  Περιφερειών) της γεωκωδικής κατηγορίας NUTS2.

Η αξιολόγηση γίνεται με τη Μεθοδολογία που εφαρμόζει η DG Regio η οποία στηρίζεται στη στάθμιση (μέσω συντελεστών βαρύτητας) των 68 κριτηρίων αποτίμησης της Περιφερειακής Ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαϊκών Περιφερειών η οποία αποτυπώνεται με την τιμή του «συνολικού, σύνθετου και σταθμισμένου» Περιφερειακού Δείκτη  Ανταγωνιστικότητας (RCI, Regional  Competitiveness Index) του 2022 που συμβολίζεται ως RCI 2022.


ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ


15. Στο σημείο αυτό είναι σκόπιμο να προστεθεί ένα συμπληρωματικό πληροφοριακό υλικό για τους παλαιούς και για το νέο δείκτη RCI καθώς και για τον αριθμό των αξιολογούμενων Περιφερειών.

16.  O RCI 2022 συμβολίζεται ως RCI 2.0 (του 2022) προσθέτοντας το σύμβολο «2.0» (ως είθισται γενικότερα να γίνεται) γιατί υπολογίστηκε με τη χρήση μιας «νέας και αναθεωρημένης μεθοδολογίας δεύτερης γενεάς». Για το λόγο αυτό συχνά αποκαλείται «Αναθεωρημένος Δείκτης».

Τα αποτελέσματα του αναθεωρημένου RCI 2.0 2022 είναι διαφορετικά από τα αντίστοιχα αποτελέσματα των προηγουμένων τριετιών, δηλαδή των αντίστοιχων μη αναθεωρημένων δεικτών RCI 2010, RCI  2013, RCI 2016 και RCI 2019.

Στη διαφορετικότητα των υπολογισμών συνετέλεσαν και άλλοι παράγοντες, όπως: Η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ (31/1/2020)  οπότε με τη μείωση του αριθμού των κ-μ μειώθηκε πολύ και ο αριθμός των Περιφερειών NUTS2 και η προσχώρηση της Κροατίας στην ΕΕ (1/7/2013) η οποία εντάχθηκε  ως 20ο κ-μ της Ζώνης του Ευρώ την 1η Ιανουαρίου του 2023

Η αναθεώρηση δημιουργεί το πρόβλημα της «μη υπάρξεως της δυνατότητας» της επεξεργασίας των πολυετών μετρήσεων με τη Στατιστική Μέθοδο της  Ανάλυσης των Χρονολογικών Σειρών των Τιμών του RCI όλων των τριετιών 2010-2013-2016-2019-2022.

Μια επεξεργασία που θα επέτρεπε: 

(α)  την εξαγωγή γνώσης για τη χρονική μεταβολή των τιμών και την αναγωγή τους ανά θητεία Κυβέρνησης, Περιφέρειας και Δήμου, και 

(β) Την εκτίμηση της βραχυπρόθεσμης τιμής του RCI για το τρέχον έτος 2023 καθώς και την μεσοπρόθεσμη εκτίμηση της εξέλιξης των τιμών μέχρι και το έτος 2025.

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος που προέκυψε από την αναθεώρηση η DG Regio προσπάθησε να εφαρμόσει μια υπολογιστική ανάδραση (feed back) με σκοπό τον επανυπολογισμό των τιμών των προηγουμένων τιμών προσαρμοσμένων στη νέα μεθοδολογία του 2022. 

Μέχρι τώρα έχουν αναθεωρηθεί οι Δείκτες του 2019 και του 2016,  ο RCI 2.0 2019 και ο RCI 2.0 2016.

17. Μετά το Brexit, την προσχώρηση της Κροατίας στην ΕΕ και διαφόρων διοικητικών μεταβολών της Περιφερειακής Οργάνωσης των κ-μ της ΕΕ, ο συνολικός αριθμός των Ευρωπαϊκών Περιφερειών NUTS2 μειώθηκε στις 242.

Όμως η Έκθεση της DG Regio για τον RCI 2.0 2022 περιορίζεται σε 234. Αυτό συνέβη εξαιτίας κάποιων χωρικών μικρομεταβολών επί χάρτου που κρίθηκαν αναγκαίες να γίνουν με σκοπό την Κανονικοποίηση και την Ομαλοποίηση της Μαθηματικής Στατιστικής Επεξεργασίας των αποτελεσμάτων των μετρήσεων.

Δεν υπήρξε μεταβολή σε ότι αφορά στις 13 Ελληνικές Περιφέρειες. 

Μεταξύ των 234 Περιφερειών υπάρχουν και τα 6 κ-μ που είναι «μονοπεριφερειακά» (μεταξύ των οποίων είναι και η Κύπρος). 

Επίσης υπάρχουν και μερικές Εξωχώριες Περιφέρειες που βρίσκονται εκτός των ευρωπαϊκών συνόρων του μητροπολιτικού ευρωπαϊκού  κ-μ που τις κατέχει. 


ΜΙΑ ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ RCI 2.0 2022

«Μέσος όρος κκΑΕΠ σε Μονάδες Αγοραστικής Δύναμης των ετών 2018-2019-2020»


18. Για τον εξορθολογισμό, την ομαλοποίηση και την κανονικοποίηση των Συντελεστών Στάθμισης των 68 κριτηρίων που συνθέτουν τον RCI όλων των Εκθέσεων της DG Regio  κρίθηκε απαραίτητο να υπάρξει μια μαθηματική συσχέτιση με το Επίπεδο  Ανάπτυξης (ή το Στάδιο Ανάπτυξης) εκάστης Περιφέρειας το οποίο, με τη σειρά του, είναι συνάρτηση του γνωστού Εθνικολογιστικού Μεγέθους που ονομάζεται «κατά κεφαλήν (κκ) ονομαστικό Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν  (ΑΕΠ) εκφρασμένο σε Μονάδες Αγοραστικής Δύναμης (ΜΑΔ)» εκάστης Περιφέρειας ή σε συντομογραφία Περιφερειακό «κκΑΕΠ ΜΑΔ».

Πιο ειδικά, για τον υπολογισμό του RCI 2.0 2022 λαμβάνεται ο Μέσος Όρος (ΜΟ) του Περιφερειακού κκΑΕΠ ΜΑΔ για τα έτη 2018-2019-2020.

Για την αποφυγή παρουσίασης μεγάλων αριθμών και για την απλούστευση του θέματος ώστε να γίνεται εύληπτο, το προαναφερθέν «Περιφερειακό κκΑΕΠ ΜΑΔ» συγκρίνεται με το «(συνολικό) Ευρωπαϊκό κκΑΕΠ ΜΑΔ» ως προς τους Μέσους Όρους αμφοτέρων για την τριετία 2018-2019-2020.

Συνοψίζοντας δημιουργείται ένα κλάσμα σύγκρισης όπου ο αριθμητής είναι ο «ΜΟ του  Περιφερειακού κκΑΕΠ ΜΑΔ για τα έτη 2018-2019-2020» και ο παρανομαστής είναι ο «ΜΟ του Ευρωπαϊκού κκΑΕΠ ΜΑΔ για τα έτη 2018-2019-2020».

Για περαιτέρω διευκόλυνση ο ΜΟ του Ευρωπαϊκού κκΑΕΠ ΜΑΔ για τα έτη 2018-2019-2020 λαμβάνεται ως 100 και τότε από τη σχέση του λόγου [Αριθμητής / Παρανομαστής] προκύπτει ένα αριθμός «X» που μπορεί να είναι: μικρότερος του 100 (X<100) ή ίσος με το 100 (X=100) ή μεγαλύτερος του 100 (X>100).

Με αυτή τη λογική η DG Regio κατέταξε τις 234 Περιφέρειες NUTS2  σε 3 κατηγορίες Σταδίου ή Επιπέδου ανάπτυξης (βλ. Γράφημα 10), ήτοι:

(α) Στις Περιφέρειες MD = More Developed (Περισσότερο Αναπτυγμένες Περιφέρειες).

  Εκεί εντάσσονται οι Περιφέρειες για τις οποίες  ο λόγος X > 100.

Σε αυτή την κατηγορία βρίσκονται 92 Περιφέρειες μεταξύ των 234 ή το 39,3% των Περιφερειών NUTS2 της ΕΕ. 

Δυστυχώς, καμία Ελληνική Περιφέρεια δεν εντάσσεται σε αυτό το υψηλό στάδιο ή επίπεδο ανάπτυξης.

 (β) Στις Περιφέρειες LD = Less Developed (Λιγότερο Αναπτυγμένες Περιφέρειες).

Αυτές οι Περιφέρειες εμφανίζουν λόγο  X < 75.  

Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται 80 Περιφέρειες ή το 34,2% των Περιφερειών NUTS2 της ΕΕ.

Δυστυχώς, εκεί κατατάσσονται οι 12 από τις 13 Ελληνικές Περιφέρειες. 

Είναι αυτονόητο ότι θα ήταν σίγουρα  μια κωμωδία τύπου «A Midsummer Night's Dream (Όνειρο Θερινής Νυκτός), William Shakespeare» αν περίμενε κανείς κάτι καλύτερο.

(γ) Στην ενδιάμεση μεταβατική κατηγορία μεταξύ των ουραγών και των πρωταθλητών η οποία περιλαμβάνει τις  Περιφέρειες TR = Transition (Περιφέρειες σε Μετάβαση).

Είναι οι Περιφέρειες εκείνες για τις οποίες ο λόγος X βρίσκεται μεταξύ του 75 και του 100 (75 < X < 100). 

Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται 62 Περιφέρειες ή το 26,5% των Περιφερειών NUTS2 της ΕΕ. 

Η Περιφέρεια Αττικής εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία ως ήταν αναμενόμενο εξαιτίας του Αθηνοκεντρισμού που διέπει το Ελληνικό Κράτος. 

Το εύρος της κλάσης των TR βρίσκεται στις θέσεις 20/234 έως 185/234 με την Περιφέρεια Αττικής να τοποθετείται στη θέση 134/234 κάτω, όμως, και από τον αριθμητικό μέσο των 234 Περιφερειών που αντιστοιχεί στις θέσεις 102-103 των 234.

Κατά συνέπεια για την Περιφέρεια Αττικής είναι ευκολονόητο ότι πρόκειται  για μια περίπτωση που θυμίζει το Λατινικό ρητό «Maximus in minimis (Μέγιστος στα ελάχιστα ή ο καλύτερος στα άνευ σημασίας» (σε σχέση με τις άλλες 12 Ελληνικές Περιφέρειες και σε σύγκριση με τις πολυάριθμες Ευρωπαϊκές Περιφέρειες που την ξεπερνούν).

19. Στα Γραφήματα 11 και 12 παρουσιάζονται οι 15 Ευρωπαϊκές Περιφέρειες πρωταθλήτριες με το Μεγαλύτερο Επίπεδο (ή στάδιο) Ανάπτυξης, δηλαδή οι ultra Αναπτυγμένες Περιφέρειες  και αντίστοιχα οι 15 τελευταίες Ευρωπαϊκές Περιφέρειες που χαρακτηρίζονται (διπλωματικά και comme ils faut) ως Λιγότερο Αναπτυγμένες. 

Θα μπορούσε κανείς με πιο brutal τρόπο να τις χαρακτηρίσει ως «&#%!@» που για ευνόητους λόγους δεν μπορεί να γραφτεί εδώ.

Δυστυχώς 4 Ελληνικές Περιφέρειες βρίσκονται περίπου στον «πάτο» των 234 οπότε τίθεται ένα πολύ σοβαρό ερώτημα περί του τι συμβαίνει στις περιοχές τους  όπως και σε όλες τις Ελληνικές Περιφέρειες με κάποιες μικροδιαφοροποιήσεις που είναι ανούσιες λόγου, δηλαδή «Quis, quid, ubi, quibus auxiliis, cur, quomodo, quando? (Ποιος, τι, πού, με τι, γιατί, πώς, πότε (Marcus Fabius Quintilianus), Ρωμαίος ρήτορας».

20. Στο Γράφημα 13 απεικονίζεται η βαθμολογία και η θέση των 13 Ελληνικών Περιφερειών  μεταξύ των 234 με κριτήριο τον προαναφερθέντα λόγο [Χ=Αριθμητής / Παρανομαστής]. 

Είναι αυτονόητο ότι το Περιφερειακό Όνειδος δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα déjà vu και alter ego του Εθνικού Όνειδους αν αναλογιστεί κανείς ότι στις αντίστοιχες μετρήσεις για τη σχέση του ΜΟ κκΑΕΠ ΜΑΔ των κ-μ της ΕΕ  2018-2019-2020 προς ΜΟ κκΑΕΠ ΕΕ 2018-2019-2020, η Βουλγαρία, η Ελλάδα και η Κροατία είναι τα 3 κ-μ της ΕΕ με τις χειρότερες επιδόσεις (δεν παρουσιάζεται το σχετικό Γράφημα αφενός λόγω του μεγάλου χώρου που απαιτείται και αφετέρου επειδή θα χρησιμοποιηθεί σε άλλο άρθρο).

20. Πρέπει να ανοιχθεί μια παρένθεση και να επισημανθεί ότι αυτή η «αναπτυξιακή διάκριση και κατηγοριοποίηση» των 234 Περιφερειών είναι υψίστης σημασίας γιατί αποτελεί τη βάση επί της οποίας στηρίζεται η «Κατανομή των Ευρωπαϊκών Πόρων από τα Διαρθρωτικά Ταμεία προς τις Ευρωπαϊκές Περιφέρειες», η «Κατανομή των Χρηματοδοτήσεων των Επιχειρήσεων διαμέσου του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου» και πολλές άλλες ενισχύσεις, επιδοτήσεις και ευνοϊκοί δανεισμοί από τα υπόλοιπα  «Χρηματοδοτικά Μέσα και τους Χρηματοπιστωτικούς Μηχανισμούς»

21. Με την αναθεωρημένη μεθοδολογία RCI 2.0 2020 η DG Regio δεν έπρεπε να περιοριστεί στις 3 μόνον κατηγορίες ταξινόμησης των Ευρωπαϊκών Περιφερειών τις οποίες χαρακτήρισε «Περισσότερο Αναπτυγμένες», «σε Μετάβαση» και «Λιγότερο Αναπτυγμένες»..

Οι κλάσεις θα έπρεπε τουλάχιστον να διατηρηθούν στα παλαιότερα επίπεδα των προηγουμένων Εκθέσεων της DG Regio που ήταν 5.

Και αυτό όμως δεν είναι αρκετό αν αναλογιστεί κανείς το υπερβολικά μεγάλο χάσμα (δηλαδή το μεγάλο εύρος τιμών από το minimum στο maximum) του ΜΟ του κκΑΕΠ σε ΜΑΔ των ετών 2018-2019-2020 τόσο συνολικά για τις 234 Περιφέρειες όσο και σε κάθε μια από τις τρεις κλάσεις.

Παραδείγματα: 

(α) Το εύρος των τιμών (R) μεταξύ της ελαχίστης τιμής  και της μεγίστης τιμής των 234 Περιφερειών είναι δυσθεώρητο, δηλαδή R=259,6-28,7 = 230,9 (wow!!!).

(β) Το εύρος των τιμών (R) των Περισσότερο Αναπτυγμένων Περιφερειών, είναι: R= 259,6-100,4 = 159,2 (wow!!!).

(γ) Το εύρος των τιμών (R) των Περιφερειών σε Μετάβαση, είναι: R= 99,7-75,1= 24,6 (wow!!!).

(δ) Το εύρος των τιμών (R) των Λιγότερο Αναπτυγμένων Περιφερειών, είναι: R=74,3-28,7= 45,6 (wow!!!).

Αν εφάρμοζε κανείς την Κλασική Μαθηματική Στατιστική της Κατανομής Συχνοτήτων θα έπρεπε να έκανε τους υπολογισμούς (άρα και τους χαρακτηρισμούς) σε ένα πολύ μεγαλύτερο αριθμό κλάσεων επιπέδου ή σταδίων ανάπτυξης.

Τότε η «πραγματική κατανομή» θα ήταν ορθότερη και δικαιότερη. Θα έπρεπε να υπάρχουν τουλάχιστον 15 κλάσεις για τη διάκριση του επιπέδου Ανάπτυξης. 

Αυτό, βέβαια, θα δημιουργούσε προβλήματα γιατί θα αποκάλυπτε  το  «τεράστιο εύρος της ανισότητας στην Ευρωπαϊκή Πολυκατοικία», θα απαιτούσε ένα Δικαιότερο  Υπολογισμό της Κατανομής των Πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων προς τις διάφορες Περιφέρειες και ακόμη περισσότερο γιατί θα φανέρωνε την «ολοκληρωτική αποτυχία» της Περιφερειακής Πολιτικής και της Πολιτικής Συνοχής του Ευρωπαϊκού Κατασκευάσματος (σε συνδυασμό με την απώλεια πόρων και τη δημιουργία μεγάλου κόστους ευκαιρίας) όπως θα τεκμηριωθεί αργότερα με τη χρήση πολλών άλλων Δεικτών.


ΜΙΑ «ΣΚΛΗΡΗ» ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΝΑ «ΝΕΟ» ΣΤΟΙΧΕΙΟ


(Ι) Τα προαναφερθέν αφήγημα περί του κκΑΕΠ σε ΜΑΔ προέρχεται από τους Εθνικολογιστικούς Λογαριασμούς της Εθνικής Οικονομικής Ταυτότητας όλων των κ-μ σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εθνικών και Περιφερειακών Λογαριασμών (ESA 2010).

Αυτό σημαίνει ότι στους επίσημα καταγεγραμμένους λογαριασμούς δεν εμφανίζονται οι εγκληματικές πράξεις της Παραοικονομίας η οποία διαχρονικά βασιλεύει στη χώρα σε τέτοιο βαθμό που σίγουρα φέρνει στη μνήμη τη διαχρονική ισχύ του σατιρικού ποιήματος του μεγάλου ποιητή Γιώργου Σουρή «Ω Ελλάς, ηρώων χώρα, τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;».

Ο Πρόεδρος της επονομαζόμενης (τυπικά και όχι πραγματικά) Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) η οποία είναι μόνον «Ελληνώνυμη (φέρει το γεωγραφικό όνομα Ελληνική και μάλιστα με πολύ μεγάλο άχθος και ενοχή)» αλλά ουδόλως είναι Ελληνική αφού δεν υπάγεται στην Ελληνική Νομισματική Εθνική Κυριαρχία, αναφέρθηκε με ένα εμπειρικό λογικό συλλογισμό ότι δεν καταγράφονται στην Εθνική Οικονομική Ταυτότητα ποσά της τάξεως των 40 δισ. € ανά έτος (οφειλόμενα κυρίως στη Φοροδιαφυγή). 

Από πολλές άλλες Επιστημονικομετρικές Έρευνες (συμπεριλαμβανομένων και των ερευνών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου) η συνολική Παραοικονομία βρίσκεται κατά μέσον όρο (πολυετών καταγραφών) στα επίπεδα τουλάχιστον του 30% του ετήσιου ονομαστικού ΑΕΠ της χώρας, λ.χ. για το 2022 προσεγγίζει τα 62 δισ. € (στην καλύτερη των περιπτώσεων αφού μπορεί να φθάνει και σε πολύ μεγαλύτερα ύψη).

Αυτά τα ποσά διαφεύγουν του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν δεόντως υπέρ της Εθνικής Άμυνας και Ασφάλειας, της Οικονομίας, της Κοινωνίας και του Περιβάλλοντος.

Καταλαβαίνει κανείς ότι το «αληθές και πραγματικό»  κκ ΑΕΠ σε ΜΑΔ της πραγματικής Ελλάδας είναι πολύ μεγαλύτερο από το «ψευδές ή γιαλαντζί (τουρκιστί yalanci) ή virtual reality (εικονικό)» κκ ΑΕΠ σε ΜΑΔ το οποίο εμφανίζεται στο παρόν άρθρο ως προερχόμενο από τους επίσημους Ευρωπαϊκούς και Εθνικούς Λογαριασμούς. 

Αυτό το χυδαίο φαινόμενο συμβαίνει σε μικρότερο ή σε μεγαλύτερο βαθμό σε όλα τα κ-μ της Ευρωπαϊκής Πολυκατοικίας όπως θα τεκμηριώσουμε με νεώτερες Εκθέσεις για την Ευρωπαϊκή Παραοικονομία ενόψει των επικειμένων ευρω-εκλογών του Μαΐου 2024.

(ΙΙ) Επειδή η Περιφερειακή Αστοχία (ή Επιτυχία αντίστροφα)  ακολουθεί κατά πόδας (και αναλογικά) την Εθνική Αστοχία ή (Επιτυχία αντίστροφα), πλην κάποιων εξαιρέσεων που επιβεβαιώνουν τον κανόνα, τίθενται δυο θεμελιώδη ερωτήματα στη  hic et nunc περίπτωση της Περιφερειακής Αστοχίας των πολύ χαμηλών επιδόσεων του Περιφερειακού κκΑΕΠ ΜΑΔ 2018-2029-2020 σε σχέση με το αντίστοιχο της ΕΕ.

Το πρώτο ερώτημα συμπυκνώνεται στη φράση «Τις πταίει» » (ιστορικό άρθρο του Χαριλάου Τρικούπη στην εφημερίδα Καιροί, 29/6/1874).

Επειδή «Ουκ αν γένοιτο χωρίς εσθλά και κακά, αλλ’ εστί τις σύγκρασις (Δεν γίνεται χώρια να είναι και τα καλά και τα κακά, αλλά είναι κάπως ανακατεμένα), Ευριπίδης)», το δεύτερο ερώτημα ζητά απάντηση περί του πως επιμερίζονται οι ευθύνες στο δίπολο: 

(α) υπερκείμενο Κεντρικό Κράτος (συμπεριλαμβανομένης της Τροϊκα της Εξουσίας), και 

(β) υποκείμενη Αυτοδιοίκηση α΄ και β΄ βαθμού εκάστης Χωρικής Ενότητας και Οντότητας σε επίπεδο Περιφέρειας των οποίων οι σχέσεις είναι αλληλένδετες πλην όμως ετεροβαρείς.

Σε αυτό το ζήτημα σοβαρή απάντηση μπορεί να δώσει (κατά περίπτωση θέματος και ανάλογα με τη δυνατότητα απόκτησης έγκυρων στοιχείων)  η Τεχνοκρατική και η Επιστημονικομετρική Εμπειρική Έρευνα η οποία αποκαλείται Shift Share Analysis και η οποία, τρόπον τινά, λειτουργεί ως γνωστικό εργαλείο επιμερισμού κατά το «… ἀπόδοτε οὖν τὰ Καίσαρος Καίσαρι… (κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο)» στο πλαίσιο της θεσμικής αλληλεπίδρασης, της συνυπευθυνότητας και της ετεροβαρούς σχέσης των δυο πλευρών «από πάνω προς τα κάτω και από κάτω προς τα πάνω (up down, bottom up)»

Από δική μας εμπειρική συσχέτιση που θα δημοσιευθεί εν ευθέτω χρόνω εμπλουτισμένη με νέα στοιχεία και με αναφορά σε πληθώρα Δεικτών, ο επιμερισμός της συνυπευθυνότητας μεταξύ του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού βρίσκεται γενικά στα επίπεδα του γενικού κανόνα: 75%-80% ευθύνη του κράτους έναντι 25%-20% αντίστοιχα ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού.

Για να μη φανεί ότι γίνεται «κυνήγι μαγισσών» σε βάρος του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού, ο τρίτος και ο κυριότερος πόλος της Αστοχίας είναι αυτοί τούτοι οι ίδιοι οι υπήκοοι τόσο σε επίπεδο επικράτειας όσο και σε επίπεδο χωρικής ενότητας (ατομική και συλλογική υπευθυνότητα στο μέτρο που αναλογεί σε κάθε περίπτωση).

Και τούτο γιατί ουδείς διαφωνεί στο ότι «ο λαός είναι κυρίαρχος» και δια της συμπεριφοράς και της στάσης του καθώς και δια της ψήφου του καθορίζει την τύχη της επικράτειας και εκάστης χωρικής ενότητας διαμέσου των εκπροσώπων που επιλέγει.

Άλλωστε όταν αυτήν την αλήθεια τη λένε ρητά και κατηγορηματικά ο Πλάτων και ο Ισοκράτης (για να μην προστεθούν και πολλά άλλα συναφή αποφθέγματα) ουδείς έχει τα προσόντα να το αμφισβητήσει. 

Δηλαδή ότι: 

(α) «Πολλές πολιτείες ως πλοία καταβυθιζόμενες καταστρέφονται και καταστράφηκαν και θα καταστραφούν εξαιτίας της αχρειότητας των λαών και των κυβερνητών τους (Πολλαί πόλεις καθάπερ πλοία καταδυόμεναι διόλλυνται και διολώλασι και έτι διολούνται δια την των κυβερνητών και ναυτών μοχθηρίαν, Πλάτων)», και

(β) «Το της πόλεως όλης ήθος, ομοιούται τοις άρχουσιν (το ήθος όλης της πολιτείας είναι το ίδιο με αυτό αυτών που την κυβερνούν), Ισοκράτης».


ΕΠΙΜΥΘΙΟΝ


Κλείνοντας το θέμα και επανερχόμενοι στην αποτυχία του κκΑΕΠ σε ΜΑΔ των 13 Ελληνικών Περιφερειών NUTS2, στο Γράφημα 14 ως επίλογο θέτουμε ένα Quiz (παιχνίδι ερώτησης) που πιστεύουμε ότι νοηματοδοτεί την ουσία του άρθρου. 






(συνεχίζεται στο Μέρος 6)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο