ΔΡΑΣΗ: Η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών υπονομεύει τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου


Κοινό ψήφισμα των παρατάξεων της αντιπολίτευσης – η διοίκηση υπερψήφισε δικό της


Στο Δημοτικό Συμβούλιο της 02/03/2024 η «Λαϊκή Συσπείρωση» κατέθεσε πρόταση ψηφίσματος, σε συνέχεια ανάλογης πρότασης της παράταξης «Βριλήσσια Πορεία Ευθύνης», για την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών, που υπονομεύει τη στοιχειώδη λειτουργία των σχολείων. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου το ψήφισμα συμπληρώθηκε από μικρές προσθήκες της ΔΡΑΣΗΣ και τελικά, οι παρατάξεις «Βριλήσσια Πορεία Ευθύνης», «Δράση για μια άλλη πόλης» και «Λαϊκή Συσπείρωση Βριλησσίων» το κατέθεσαν από κοινού για ψήφιση προς το Δημοτικό Συμβούλιο. Το ψήφισμα υπερψηφίστηκε και από την παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης «Βριλήσσια - Δήμος Δημιουργίας», οπότε υιοθετήθηκε από το σύνολο της αντιπολίτευσης του Δήμου. Η πλειοψηφία του Δ.Σ. με πρόταση του δημάρχου, διαμόρφωσε και υπερψήφισε διαφορετικό ψήφισμα.


ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΨΗΦΙΣΜΑ


«Η κατάργηση των ΝΠΔΔ των Σχολικών Επιτροπών με τον Ν. 5056/2023 για δήμους μέχρι 100 σχολικές μονάδες και η ανάθεση της οικονομικής διαχείρισης των σχολείων στους δήμους υπονομεύει τη στοιχειώδη λειτουργία τους, όπως προέβλεψε το σύνολο της σχολικής κοινότητας. Ο νόμος επισπεύδει στοχεύσεις που χρόνια τώρα προωθούνται, από όλες τις κυβερνήσεις, για το «αυτόνομο» και «βιώσιμο» σχολείο.


Η ανάθεση της διαχείρισης των σχολικών ταμείων στον δήμο εξαρτά τη λειτουργία των σχολείων από την τοπική φορολογία και την πιστοληπτική ικανότητα του εκάστοτε δήμου. Εντέλει, αυτό θα οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση των σχολείων με βάση την οικονομική κατάσταση ενός δήμου και της «τοπικής κοινωνίας».


Επειδή ο προβληματισμός στα σχολεία όλης της χώρας προκαλεί αβεβαιότητα για την κάλυψη των απολύτως απαραίτητων αναλώσιμων υλικών που κάθε χρονιά παρέχονταν με ευθύνη των σχολικών επιτροπών των δήμων.


Είναι προφανές ότι το νέο μοντέλο και η υποχρηματοδότηση των δήμων θα οδηγήσει σε νέα αδιέξοδα εξαιτίας της υπερβολικής γραφειοκρατίας και των εξαιρετικά χρονοβόρων διαδικασιών που παράγει (καθυστερήσεις στην παραλαβή των προϊόντων, άγονοι διαγωνισμοί, υποβάθμιση της ποιότητας των προϊόντων κ.ο.κ.), ειδικά αν υπολογίσουμε ότι για μια στοιχειώδη προμήθεια αναλωσίμων ή την συντήρηση ανελκυστήρων, κλιματιστικών, καυστήρων κλπ, που έως σήμερα γινόταν άμεσα μέσω των Σχολικών Επιτροπών, πλέον πιθανόν να χρειάζονται διαγωνισμοί που θα κρατούν από 5 μήνες έως 1,5 χρόνο!


Επειδή τα προβλήματα των ελλείψεων ήδη έχουν κάνει την εμφάνιση τους στα σχολεία όλων των βαθμίδων, προβλέπεται να αυξηθούν (ειδικός φόρος κατανάλωσης, δαπάνες θέρμανσης, καθαριότητα, ύδρευση, αναλώσιμα υλικά κλπ λειτουργικά έξοδα).


Χαρακτηριστικά. ο όγκος των χρεών των σχολείων σε ενέργεια και νερό, συνέπεια της συστηματικής διαχρονικής υποχρηματοδότησης και την απογείωση του ενεργειακού κόστους με σκοπό την κερδοφορία των ΑΕ Ενέργειας, μεταφέρεται στους δήμους, με άμεσες απειλές είτε για διακοπή, είτε για παρακράτηση από τα ανταποδοτικά, δηλαδή σε βάρος και των μαθητών και των δημοτών. Μάλιστα, μετά την αυθαίρετη ένταξη σχολείων στα κίτρινα τιμολόγια (κυμαινόμενο προϊόν, Γ1 μεγάλων πελατών) εξελίσσεται ένα ράλι νέων χρεών στα σχολεία.


Επειδή οι διευθυντές των σχολείων δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στα έξοδα τα οποία θα υπάρξουν.


Επειδή η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας καλείται να διαχειρίζεται την χρηματοδότηση στα σχολεία μέσα από το δημόσιο λογιστικό πλαίσιο από την Οικονομική υπηρεσία του δήμου, χωρίς να διαχωρίζονται τα σχολικά κτίρια και οι ανάγκες τους από τα υπόλοιπα δημοτικά κτήρια, γεγονός που συνεπάγεται καθυστερήσεις τόσο στην προμήθεια αναλώσιμων υλικών όσο και στην εκτέλεση μικρών παρεμβάσεων ή επιδιορθώσεων ζημιών, αφού όλα θα πρέπει να γίνονται με διαγωνισμούς και αναθέσεις που θα αφορούν το σύνολο του δημοτικού συστήματος και όχι μόνο τα σχολεία.


Επειδή ο νόμος λέει πάγια προκαταβολή 500 ευρώ στα σχολεία και δεν αναφέρει χρονικό διάστημα και εκεί υπάρχει ασάφεια, πόσες φορές θα δοθεί αν δοθεί. Τα χρήματα αυτά όμως είναι ανεξάρτητα από τη δύναμη του σχολείου, τη χωρητικότητα, τους μαθητές κλπ.


H όλη διαδικασία της παγίας αυξάνει την γραφειοκρατική λειτουργία των σχολείων και μετατρέπει τους διευθυντές σε λογιστές. Τους υποχρεώνει ς σε ένα αέναο πήγαινε-έλα από το σχολείο στο δήμο και από το δήμο στο σχολείο, δεσμεύει το δημιουργικό χρόνο τους μειώνοντας αυτόν που κανονικά θα αφιέρωναν στην εκπαιδευτική διαδικασία και την αντιμετώπιση προβλημάτων που συνδέονται με αυτή. Ταυτόχρονα υποχρεώνει τις αποδεκατισμένες υπηρεσίες του Δήμου σε ένα ανελέητο κυνηγητό εγγράφων για τη διαχείριση ισαρίθμων με τα σχολεία παγίων και για τον έλεγχο των παραστατικών τους. Και όλα αυτά για 500€! Επιπλέον η κατάργηση των σχολικών επιτροπών απομάκρυνε ακόμα περισσότερο τους πολίτες από τη λήψη αποφάσεων περιορίζοντας δραματικά τον αριθμό όσων μπορούν να συμμετέχουν.


Η εξέλιξη αυτή στην πραγματικότητα συνιστά ένα ακόμα βήμα προς τη διάλυση του δημοσίου σχολείου. Οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην επιδίωξη εξεύρεσης χορηγών από τους διευθυντές ή στην οικονομική συνεισφορά των γονέων και των συλλόγων τους με τελικό αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση της κρατικής επιχορήγησης των σχολείων


To Δημοτικό Συμβούλιο Βριλησσίων ζητά:


✅Την άμεση απόσυρση του Ν. 5056/2023 σε ότι αφορά την κατάργηση των σχολικών Επιτροπών.


✅Την επαναφορά του θεσμικού πλαισίου των Σχολικών Επιτροπών.


Καλούμε το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος και το υπουργείο Εσωτερικών να προχωρήσουν άμεσα σε:


✅Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τα σχολεία στο ύψος των αναγκών τους και διαγραφή των χρεών των σχολείων σε παρόχους Ενέργειας, επικοινωνιών και ύδρευσης.


✅Άμεση νομοθετική πρωτοβουλία για τη θέσπιση δωρεάν τιμολογίων Ενέργειας και ύδρευσης για τις σχολικές μονάδες και απαλλαγή των σχολικών δαπανών από ΦΠΑ.


✅Πρόσληψη μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων για την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των δήμων.


Καλούμε το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βριλησσίων να εκδώσει ψήφισμα με γνώμονα το συμφέρον των σχολικών του μονάδων και την εύρυθμη λειτουργία τους καθώς και την διασφάλιση της ποιοτικής εκπαίδευσης.»


Φωτογραφία: "Αυτοδιοίκηση"

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο