Αποστολή «Mars One»
Αποστολή «Mars One»/Marte Um/Mars One
Βραζιλία, Κοινωνική, 2022. Διάρκεια: 115΄. Σενάριο- Σκηνοθεσία: Σενάριο: Gabriel Martins. Πρωταγωνιστούν: Rejane Faria, Carlos Francisco, Camilla Damião, Cícero Lucas.
Το Cine Δράση συνεχίζει τις προβολές του την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου στις 8:15μμ, στο ΤΥΠΕΤ με την ταινία «Αποστολή Mars One» του Gabriel Martins. Το φιλμ αποτελεί μία ειλικρινή, ρεαλιστική, οικεία και σπαρακτική εικονογραφία μιας βραζιλιάνικης οικογένειας, τα μέλη της οποίας είναι άνθρωποι αισιόδοξοι και ονειροπόλοι, ζουν μια ήσυχη ζωή και δίνουν τους δικούς τους προσωπικούς αγώνες καθώς οι οικονομικές πιέσεις εισχωρούν σε κάθε πτυχή της ζωής τους και καθορίζουν κάθε τους απόφαση. Διερευνώντας την πίεση που προκαλούν οι γονικές προσδοκίες στις ζωές των απογόνων, μας θυμίζει όλα εκείνα που συμβαίνουν στις καρδιές των ανθρώπων όταν επιμένουν να κοιτάζουν στον ουρανό, διεκδικούν ένα καλύτερο μέλλον και ενισχύσουν τους δεσμούς τους για να τα βγάλουν πέρα στις ατομικές τους αναμετρήσεις. Η ελπιδοφόρα ατμόσφαιρα μέσα στην οποία τοποθετείται η ιστορία και ο ισχυρός δεσμός των τεσσάρων ηθοποιών στο επίκεντρό της κάνουν το «Marte Um» μια πραγματική ευχαρίστηση για κάθε θεατή.
Καθώς ξεκινά η ταινία, πυροτεχνήματα σκεπάζουν τον ουρανό γιορτάζοντας την εκλογή του εξτρεμιστή συντηρητικού Μπολσονάρο στην προεδρία της Βραζιλίας. Όσο η πολιτική αναταραχή σιγοβράζει στο παρασκήνιο τόσο μια σφιχτοδεμένη οικογένεια μαύρων της κατώτερης μεσαίας τάξης που ζει στα περίχωρα μιας πόλης που δεν κατονομάζεται, αρχίζει σιγά-σιγά να αισθάνεται τις συνέπειες της. «Είναι όμορφο. Ένα όμορφο όνειρο», λέει τρυφερά η φοιτήτρια Eunice (Camilla Damião) στον μικρότερο αδερφό της Deivinho (Cícero Lucas) όταν εκείνος μοιράζεται μαζί της το όνειρό του να γίνει αστροφυσικός και να συμμετάσχει στην αποστολή Mars One, μια αποστολή αποικισμού του πλανήτη Άρη που θα ξεκινήσει το 2030. Ο μικρός αν και έχει εμμονή με τον Neil deGrasse Tyson (Αμερικανός αστρονόμος που έκανε δημοφιλή την επιστήμη με τα βιβλία του και τις συχνές εμφανίσεις του στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση), εξακολουθεί να παίζει μπάλα με εξαιρετική δεξιοτεχνία στην τοπική ομάδα, υπηρετώντας τα όνειρα του πατέρα του να γίνει αστέρας του ποδοσφαίρου και να τους απαλλάξει από τη φτώχεια. Από την άλλη η Eunice που εξακολουθεί να μοιράζεται μια διπλή κουκέτα με τον αδερφό της, γνωρίζει και ερωτεύεται την απελευθερωμένη Joana (Ana Hilario) και για πρώτη φορά λαχταρά την ανεξαρτησία της. Προβληματίζεται για τη δυνατότητα να ξεκινήσει μια νέα ζωή με τη σύντροφο της παρόλο που θεωρεί ότι η απομάκρυνση της από την οικογενειακή εστία θα απαλύνει το βάρος που αισθάνεται ότι αποτελεί για τους γονείς της.
Ο πάτερ φαμίλιας Wellington (Carlos Francisco) είναι επιστάτης σε ένα κτίριο πλούσιων ενοίκων και έχει τη δυνατότητα να ζει από πρώτο χέρι και καθημερινά τις έντονες ταξικές αντιθέσεις που χαρακτηρίζουν την κοινωνία της χώρας του. Ταυτόχρονα δίνει με επιτυχία τη μάχη του ως πρώην αλκοολικός να παραμείνει νηφάλιος. Η μητέρα Tércia (Rejane Faria) εργάζεται ως καθαρίστρια. Κάποια στιγμή, ενώ γευματίζει, γίνεται στόχος μιας βομβιστικής επίθεσης. Επιζεί και παρότι τελικά αποδεικνύεται ότι επρόκειτο για τηλεοπτική φάρσα, ανησυχεί για την υγεία της και για μια πιθανή «κατάρα» που την βαρύνει προκαλώντας κακό στους αγαπημένους της. Ως εκ τούτου αρχίζει να επανερμηνεύει τον κόσμο της και να επαναπροσδιορίζει τα όρια της της. Στο εσωτερικό της χώρας υλοποιούνται συντηρητικές πολιτικές και εντείνεται η πολιτική πόλωση. Οι ευκαιρίες της Tércia για απασχόληση περιορίζονται, ενώ ο πατέρας χάνει τη δουλειά εξ αιτίας της καλοσύνης και της ευπιστίας του απέναντι στους συναδέλφους του. Ως άμεση συνέπεια η ένταση ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας αυξάνεται και όλοι αναζητούν διέξοδο σε μια αλλαγή. Υπάρχει αυτή; Και το σπουδαιότερο θα μπορέσουν να μείνουν ενωμένοι ως οικογενειακή μονάδα, χωρίς το κάθε άτομο να στερηθεί τη δυνατότητα να υλοποιήσει τα δικά του όνειρα;
Πολλοί ιστορικοί της 7ης Τέχνης θεωρούν ότι τόσο η ίδια η εκλογή του Μπολσονάρο όσο και τα 4 χρόνια διακυβέρνησης του, τα οποία θεωρήθηκαν ως τα λιγότερο «συμπαθητικά» χρόνια στην ιστορία της χώρας του, ήταν από την άλλη ό,τι καλύτερο συνέβη στον βραζιλιάνικο κινηματογράφο. Οι πολιτικές που εφαρμοστήκαν και επεδίωκαν μια ασφυκτικά ελεγχόμενη οπτικοακουστική παραγωγή, προσέδωσαν στο σινεμά της χώρας του -εκτός από τις mainstream παραγωγές- τον χαρακτήρα καταγγελίας. Μέσα από τη συνεχή πάλη ανάμεσα στα συμφέροντα ενός λαού βουτηγμένου στη φτώχεια και μιας ομάδας πολιτικών με ανομολόγητα αντιλαϊκά κίνητρα ξεπήδησαν ανιδιοτελείς κινηματογραφιστές που αηδιασμένοι από την πραγματικότητα, έδωσαν με αποφασιστικότητα φωνή σε μειονότητες, βουβές και φιμωμένες για χρόνια. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και ο Gabriel Martins (υποψήφιος για Όσκαρ το 2022) και το «Marte Um» του είναι μία ταινία αυτού του κύματος. Το φιλμ κρατά όμως την πολιτική στο φόντο του, η κριτική του ασκείται στο παρασκήνιο δίνοντας προτεραιότητα στις ανησυχίες κάθε μέλους της πρωταγωνιστικής οικογένειας. Με εξαιρετική ευαισθησία δημιουργεί μια εγκάρδια ιστορία και καταλήγει σε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα, δείχνοντας μια οικογένεια που έχει βιώσει σημαντικές αλλαγές εν μέσω μικρών ή μεγαλύτερων αντιπαραθέσεων. Αποσπά από τους ηθοποιούς του απολαυστικές ερμηνείες που ζωντανεύουν τους ήρωες τους και τους απογειώνουν με τη μεταξύ τους χημεία. Καρδιά αυτού του καστ είναι η πανέμορφη και ταλαντούχα Camilla Damião. Η Eunice που υποδύεται διαθέτει έντονη ενσυναίσθηση για τους γύρω της, δημιουργώντας ξεχωριστή επαφή τόσο με τον αδερφό της όσο και με όλους τους γύρω. Ακόμα και στις περιπτώσεις εκείνες που επαναστατεί ενάντια στις επιθυμίες των γονιών της, η αγάπη και η φροντίδα της για αυτούς είναι βαθιά και ειλικρινής.
Εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=kE5DDSyYai8 το trailer